Original topic:

مين اللى يستحق انه يترقى ؟

(Topic created on: 01-19-2021 11:53 PM)
102 Views
Moofy
Active Level 5
Options
معرض جالاكسى

image

المهندس سميح ساويرس أتسأل لما تيجي تختار أو تـ Hire حد في الـ Top Management أو ال Managerial level بتختاره علي اساس ايه؟ قال حرفياً إذا كان هيشيل الشيلة ولا لأ ، إذا كان واثق من نفسه ولا لأ، إذا كان Team Player ولا لأ واهم من كل ده انه يكون “سوي نفسياً”، وكمل كلامه انا مش عايز اجيب مدير شاطر وجدع وقوي وفاهم بس "نفسياً" مش تمام واحس انه أبتدي يطفش في الناس أو مش هيعرف يتعامل مع الناس. Company is people and Good company= Good people الـ Leader الحقيقي هو اللي يقنع الناس انها تشتغل معاه، مش مجرد انه يدي فرمانات أو قرارات. المديرين اللي معندهاش السنس ده، اللي تحتيهم بيفشلوهم(بيكونوا سبب في فشلهم)، وأسهل حاجة انك توقع واحد طالما الموظفين اللي تحتيه مبتحبهوش ومبيثقوش فيه. لازم المسؤول يكون عنده عقيدة أن النجاح ليس ملكًا لشخص واحد. الخلاصة لما تختاروا ناس في مواقع قيادية، اختاروا ناس عادله وعندها ضمير وبتفرق بين الشغل والمصالح والعلاقات الشخصية، ناس هتشيل الشيلة، ناس مفيش عندها مرض نفسي، ناس اللي بتقوله علي الورق بيتنفذ في الواقع، ناس معاها خبرة المستقبل
8 Comments
Khaledbom
Active Level 1
معرض جالاكسى
no like
0 Likes
Moofy
Active Level 5
معرض جالاكسى
بغض النظر ان المحتورى مكتوب بالعربى وحضرتك كاتب بالانجليزى ، هى عامة dislike
Khaledbom
Active Level 1
معرض جالاكسى
انتو بتختارو النصابين اللي ميرحموش بس
0 Likes
Moofy
Active Level 5
معرض جالاكسى
مين انتم اللى حضرتك تقصدها ؟ وايه اللى حصل ؟ يخرب بيت اللى يزعلك ! 😅
Khaledbom
Active Level 1
معرض جالاكسى
كل الشركات الخاصه مزعلاني 😂😂😂👉👌
0 Likes
Moofy
Active Level 5
معرض جالاكسى
هو عامة القطاع الخاص فى اى بلد بيكون الهدف بتاعة استثمارى على حساب كتير من الناس.

لكن الفرص فيه بتكون اكتر من القطاع الحكومى.

انا عارف ان في صعوبة والترقى فيه بيكون فى كتير من اسباب الخلل ، لكن مكنش له لزوم الاشارة اللى انت عاملها بصباعك دى خالص ! 🤣
kiroseiz
Expert Level 2
معرض جالاكسى
يوجد الكثير من الاشخاص الذين يتمتعون ويمتلكون اكثر من هذة المميزات لايوجد لهم مكان وسط هولاء صانعي الاموال .
Moofy
Active Level 5
معرض جالاكسى
وهنا بيوصلوا للمعادلة الصعبة ، ازاي يكونوا متميزين كالعادة وسط عالم ملئ بالنفاق والزيف وأشياء أخرى عيب لن أترك ليها.

التميز فى حد ذاته وسط عالم من الروتين شئ صعب وللاسف مش محبب ، لكن لازم كل واحد متميز يبحث عن شكل مميز فى التعامل مع كل مظاهر الروتين لمحبي وصانعى الاموال.