Original topic:

Samsung tab s11

(Topic created on: 04-24-2026 07:57 PM)
134 Views
basem13
Active Level 1
Options
جالاكسى S
انا معايا tab Samsung s11 وانا بستخدمه استخدام خفيف زي تصفح PDF على notes Samsung بيسخن شويه أو بيكون دافي من الجزء في الأسفل تحت علي اليمين و نصف لشاشه علي اليسار و الباقي بيكون صاقع و الضهر بيكون شبه صاقع 
و في بعض العمليات بياخد وقت زياده عن اللزوم زي حذف صوره بيطول شويه 
القلم وانا بكتب في بعض الاتجاهات بيعمل صوت و البعض الآخر لا يوجد صوت أثناء الكتابه (عند دوران الكلم) 

image


6 Comments
Sazoku
Active Level 4
جالاكسى S
واو، حسيب كومنت هنا عشان ارجع لو حد جاوب
جالاكسى S
​يا باشا ولا تقلق خالص، ده طبيعي جداً ودي تفاصيل اللي بيحصل معاك:

​١- موضوع السخونية:

الجزء اللي تحت يمين ونصف الشاشة اللي بيسخن ده غالباً هو مكان "البوردة" ومعالج التابلت. بما إنك بتفتح ملفات PDF وبترسم أو بتكتب بالـ S-Pen، فده بيشغل المعالج والشاشة طول الوقت فبيولد حرارة بسيطة (دفا) وده عادي جداً طول ما الجهاز مش بيقفل منك أو السخونية مش بلسع إيدك.

​٢- البطء في المسح:

لو بتمسح صور حجمها كبير أو بتمسح من "الاستوديو" والـ Recycle Bin مليانة، ممكن يحس بـ "للاج" بسيط. جرب تعمل "Wipe Cache Partition" من وضع الريكفري، دي بتفوق الجهاز جداً بعد التحديثات وبتمسح الملفات المؤقتة اللي بتقل الجهاز.

​٣- صوت القلم:

صوت الخروشة ده بيعتمد على "زاوية" سن القلم وملمسه مع الشاشة. طبيعي جداً لما تميل القلم في اتجاه معين تسمع صوت احتكاك بسيط، وفي اتجاه تاني لا، لأن سن القلم مصمم بمادة مرنة شوية عشان تديك إحساس الكتابة الحقيقي.

​نصيحة أخيرة:

لو حاسس إن السخونية زيادة عن اللزوم، جرب تشيل الجراب وأنت شغال، وشوف لو الجهاز بيسخن وهو مش في الشاحن ولا لأ.. لكن بشكل عام اللي بتحكيه ده "أداء طبيعي" لجهاز لسه جديد ومع الاستخدام والـ Updates الأمور بتستقر أكتر.
basem13
Active Level 1
جالاكسى S
شكرا ل ردك
جالاكسى S
العفو لا شكر على واجب
0 Likes
Sazoku
Active Level 4
جالاكسى S
ايه رأيك في الS11؟
وايه اخبار القلم الجديد؟
وعمر البطارية والشاشة اللي مشاضة للانعكاسات.
0 Likes
basem13
Active Level 1
جالاكسى S
هو التبلت كويس جدا مش محتاج النسخه اللترا كمان
القلم كويس مش بيقطع ولا اي حاجه ومسكته كويسه زي الكلم الرصاص
البطاريه كويس بتكفي اليوم كله لو استخدام متوسط
الشاشه كانت هتبقي حلو لو مضاده للانعكاسات بس ممكن تحلها عن طريق بتركب اسكريه مضاده للانعكاسات بس سن القلم هيبوظ لأنها بتكون خانه شويه بتديق احساس الورقه والقلم
0 Likes