Original topic:

Battery Health

(Topic created on: 05-17-2021 06:11 AM)
471 Views
AhmedSamS8P
Active Level 6
Options
جالاكسى S
كده البطارية محتاجة تتغير؟
و ايه أفضل الطرق للمحافظة على صحة البطارية غير الشحن السليم!؟
image

11 Comments
Artist8
Active Level 10
جالاكسى S
لو مش مضايقاك فى الإستخدام ، ممكن تستنى شوية ..
بالنسبة لموضوع الحفاظ على البطارية، حاول بس إنك متفضيهاش و تشحنها كتير ، ضيف على كده أن الحاجات إلى بتسخن الجهاز زى الشحن السريع و الألعاب بتجهز البطارية و بتقلل من عمرها ..
غير كده أستخدم الجهاز عادى، مش لازم تقفل خدمات الموقع و مزامنة البيانات، و تشغل الوضع الليلى و وضع توفير الطاقة طول الوقت .... أمال أنت جايب الجهاز ليه ؟!!
AhmedSamS8P
Active Level 6
جالاكسى S
مش بلعب عليه خالص
0 Likes
Artist8
Active Level 10
جالاكسى S
خلاص ، لو مش بتعمل حاجة تسخن الجهاز يبقى تمام ...
كده كده أنت مفيش بإيدك حاجات كتير تعملها عشان تحافظ على البطارية ، و فكرة أنك تفعل توفير الطاقة طول بوقت دى بصراحة فى رأيى غير منطقية بالمرة ، أنت جيب الجهاز عشان تستخدمه مش عشان تتفرج عليه و تبقى عارف مواصفاته و خلاص ..
أنت بس متسيبش واى فاى مفتوح و أنت أساسا بعيد عن ألوان فاى. ، فى الشارع يعنى مثلا ، نفس الكلام للبلوتوث إلا إذا كنت بتستخدم سماعات ولا حاجة...
و تجنب أنك تسيب مستوى البطارية ينزل تحت ال ٢٠ % على أد ما تقدر و مستخدمش الشحن السريع إلا وقت الضرورة ، متشحنش شحنات قصيرة عند المستويات المنخفضة ، يعنى ميبقاش الشحن ٥ % و تشحنه أنت لغاية ٣٠ % ، تكرار الموضوع من إلى شوفته ممكن يخلى البطارية تتنفخ فى خلال شهور
AhmedSamS8P
Active Level 6
جالاكسى S
طيب النقص ده طبيعي في سنتين؟ و مشكور استفدت جدا
Artist8
Active Level 10
جالاكسى S
أعتقد آه ...، أنا شوفت إستهلاك مشابه فى مدة أقل من كده ( ١٥ شهر بالظبط ) ..
فأعتقد ده عادى
بس السؤال هو أنت على طول بتشحن شحنات قصيرة كده ، بناءا على الصورة ؟
0 Likes
HamadaAhmed
Active Level 7
جالاكسى S
دى اس ٩ ولا ايه ؟
0 Likes
AhmedSamS8P
Active Level 6
جالاكسى S
S8 PLUS
0 Likes
HamadaAhmed
Active Level 7
جالاكسى S
انا بستخدم برنامج Accubattery من فترة كبيرة ، واحب اقولك انه غير دقيق ، اللي هيفرق معاك بس استخدام الشاحن والكابل الاصلي
ولو عملت فورمات في يوم ورجعت نزلت البرنامج من جديد هتلاقي القيمه اختلفت ، فماتشغلش بالك بيه اهم حاجه البطاريه عندك مش بتفضي بسرعه او بتهرب شحن
0 Likes
AhmedSamS8P
Active Level 6
جالاكسى S
انا عملت ضبط مصنع و جه نفسه ، بعيدا عن دقته موضوع الكابل ده يفرق اوي؟ لأني بستخدم كابل مش اصلي مع الباور بنك و انا بره بس
لكن في البيت اصلي!
0 Likes