박리사
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-25-2026 03:00 PM in
جالاكسى Sهذه النقطه الغريبه ظهرت فوق الكاميرا الاماميه لهاتفي S24ultra
ملحوظه تم تغير شاشة الهاتف من عند الوكيل الأصلي بسبب عيب في شاشه حمايه Hammer الذي سبب كسر في شاشه الهاتف الأصلي
ولكن الآن الشاشه تم تغيريها من عند الوكيل الرسمي ل سامسونج في الدقي مصدق
3 Comments
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-25-2026 05:52 PM in
جالاكسى S
بصراحة موقف محزن جداً خاصة مع جهاز رائد مثل S24 Ultra. هذه النقطة السوداء تُسمى تقنياً 'Dead Pixels' أو بكسلات ميتة، وغالباً ما تكون ناتجة عن تسريب داخلي في طبقات شاشة الـ Dynamic AMOLED نتيجة ضغط أو عيب مصنعي في الشاشة الجديدة.
بما أنك قمت بتغييرها لدى الوكيل الرسمي في الدقي، فلديك ضمان على قطع الغيار (غالباً يكون 3 أشهر). نصيحتي لك ألا تنتظر، توجه إليهم فوراً بالمستندات، فهذا يعتبر عيباً في الشاشة التي تم تركيبها ومن حقك استبدالها داخل الضمان دون دفع أي تكاليف إضافية. بالتوفيق وطمنا ماذا سيحدث معك!"
بما أنك قمت بتغييرها لدى الوكيل الرسمي في الدقي، فلديك ضمان على قطع الغيار (غالباً يكون 3 أشهر). نصيحتي لك ألا تنتظر، توجه إليهم فوراً بالمستندات، فهذا يعتبر عيباً في الشاشة التي تم تركيبها ومن حقك استبدالها داخل الضمان دون دفع أي تكاليف إضافية. بالتوفيق وطمنا ماذا سيحدث معك!"
박리사
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-25-2026 07:12 PM in
جالاكسى S
للأسف هي خارج الضمان انا غيرت الشاشه يوم ١٦ نوفمبر ٢٠٢٥
+ ان اصلا سعر تغير الشاشه عالي دفعت وقتها ١٣آلف ونص جنيه يبقى اكيد دلوقتي أصبح أغلى
مفيش حل تاني؟
+ ان اصلا سعر تغير الشاشه عالي دفعت وقتها ١٣آلف ونص جنيه يبقى اكيد دلوقتي أصبح أغلى
مفيش حل تاني؟
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 09:47 AM in
جالاكسى S
يا فندم مقدر جداً ضيقك، خاصة إن مبلغ 13 ألف ونصف (وقتها) مبلغ كبير جداً وصعب يتكرر. لكن للأسف، النقطة السوداء اللي ظاهرة في الصورة دي تقنياً بتسمى 'Dead Pixels' (بكسلات ميتة) أو 'OLED Bleeding' (تسريب في طبقة الـ OLED).
بما إنها ظهرت بشكل مفاجئ بعد تغيير الشاشة، فغالباً ده بيكون نتاج عيب صناعة في الشاشة الجديدة ظهر مع الوقت، أو ضغط بسيط غير مقصود في المنطقة دي.
بخصوص (هل فيه حل تاني؟):
للأسف، مفيش أي سوفت وير أو "فورمات" أو كود يقدر يشيل النقطة دي، لأنها تلف مادي (Hardware) في خلايا الشاشة نفسها. لكن فيه نصيحتين ممكن يقللوا التوتر حالياً:
المراقبة: لو النقطة حجمها ثابت ومش بتكبر، ممكن تتعايش معاها وتستخدم (Dark Mode) عشان متكونش واضحة ومزعجة للعين، وتوفر تمن الشاشة دلوقتي. محاولة ودية: جرب تروح لفرع (مصدق) اللي غيرت فيه. رغم إن الضمان (الـ 3 شهور) انتهى، لكن دي شاشة أصلية وغالية جداً وظهر فيها عيب "ذاتي" مش كسر. أحياناً بيبقى فيه استثناءات أو "خصم حسن نية" على القطعة الجديدة لو العيب تقني صرف.
طالما الشاشة مش مكسورة، حاول تحافظ عليها من أي ضغط في المكان ده عشان النقطة متبدأش "تسرح" وتكبر. ربنا يعوض عليك وإن شاء الله تثبت على كدة ومتحتاجش تغيير.
بما إنها ظهرت بشكل مفاجئ بعد تغيير الشاشة، فغالباً ده بيكون نتاج عيب صناعة في الشاشة الجديدة ظهر مع الوقت، أو ضغط بسيط غير مقصود في المنطقة دي.
بخصوص (هل فيه حل تاني؟):
للأسف، مفيش أي سوفت وير أو "فورمات" أو كود يقدر يشيل النقطة دي، لأنها تلف مادي (Hardware) في خلايا الشاشة نفسها. لكن فيه نصيحتين ممكن يقللوا التوتر حالياً:
المراقبة: لو النقطة حجمها ثابت ومش بتكبر، ممكن تتعايش معاها وتستخدم (Dark Mode) عشان متكونش واضحة ومزعجة للعين، وتوفر تمن الشاشة دلوقتي. محاولة ودية: جرب تروح لفرع (مصدق) اللي غيرت فيه. رغم إن الضمان (الـ 3 شهور) انتهى، لكن دي شاشة أصلية وغالية جداً وظهر فيها عيب "ذاتي" مش كسر. أحياناً بيبقى فيه استثناءات أو "خصم حسن نية" على القطعة الجديدة لو العيب تقني صرف.
طالما الشاشة مش مكسورة، حاول تحافظ عليها من أي ضغط في المكان ده عشان النقطة متبدأش "تسرح" وتكبر. ربنا يعوض عليك وإن شاء الله تثبت على كدة ومتحتاجش تغيير.