Original topic:

سؤال

(Topic created on: 08-27-2025 03:40 PM)
438 Views
ChristineBahgat
Active Level 3
Options
جالاكسى S
مساء الخير
لسه جايبة samsung s24 ultra وبحاول أشغل خاصية ال data switching لأني معايا خطين وبحب لما اعمل مكالمة النت يكون شغال على الخط تاني. فعلت ال Volte وال data switching وعملت ريستارت للموبايل ومع ذلك مش عايزة تشتغل. في حل ولا دة عيب في الجهاز وشكرا مقدما 🙏🏻
13 Comments
RamyELGammal
Expert Level 3
جالاكسى S
هما كل خط لو اختارتيه يدوى بيسجل دخول على النت
هل ال 2 خطوط فيزيكال ولا فيهم واحد
esim
جربى برده عمل استعادة ضبط لاعدادات شبكة المحمول
جربى ان الديوال سيم يكون مفتوح والخطين متحولين على بعض في حالة انه خارج التغطية
ولازم تكونى مختاره واحد فيهم كا خط اساسى للنت
جالاكسى S
جربت الخطين بيدخلوا على النت وهما شرايح فيزيكال والديوال سيم مفتوح ومختارة الشريحة التانية للنت مش عارفة اعمل ايه تاني 😂
RamyELGammal
Expert Level 3
جالاكسى S
جربى يكون الفولت شغال للاتتين
والاتتين على الجيل الخامس
وما تنسيش اعادة ضبط شبكات المحمول

هو بيعمل ايه لنا تجيلبك مكالمة على الخط اللى مش اساسي للنت ؟
جالاكسى S
الفولت شغال والاتنين على الجيل الخامس بس مش بيقولي لو عملت إعادة ضبط اني ممكن معرفش اتصل بالشبكة تاني هو دة عادي؟
لما بيجيلي مكالمة ع الخط اللي مش أساسي بيفصل داتا برضو خالص
0 Likes
RamyELGammal
Expert Level 3
جالاكسى S
لا هتعرفى تتصلى بالشبكات تانى عادى ما تقلقيش 😀
اعمليه
جالاكسى S
عملته بس لا جديد للاسف 🙂
RamyELGammal
Expert Level 3
جالاكسى S
احتمال وارد يكون باجز في السوفت لحين حله لو صحيح
جربى روتين بالشكل ده وشوفيه هيعمل ايه
نظريآ هيجبر الهاتف على فتح الداتا اثناء المكالمة أليآ بغض النظر عن رقم الخط1756320297931.jpg
جالاكسى S
حاولت وبرضو منجحتش تقريبا كدة لازم اتصل بشركة الاتصالات
جالاكسى S
مساء الفل 🌹
اللي بتواجهيه مش عيب في جهازك ولا حاجة، هو مرتبط بآلية عمل خاصية Data Switching في موبايلات سامسونج (وبالذات الـ S24 Ultra) + دعم الشبكات نفسها. خليني أشرحلك:


---

إزاي المفروض تشتغل الخاصية

Data switching معناها: لو أنتِ عاملة مكالمة على الخط الأول (SIM1)، والجهاز محتاج إنترنت، بيحوّل مؤقتًا لاستخدام بيانات الخط التاني (SIM2).

ده بيشتغل بس لو:

1. الخطين بيدعّموا VoLTE (المكالمات على 4G).


2. الشبكة نفسها (المشغل) بتدعم Dual SIM VoLTE + Data switching.


3. لازم الخطين يكونوا مفعّلين على 4G/5G.





---

ليه مش شغال عندك؟

1. في مصر وبعض الدول، شركات زي فودافون – أورانج – اتصالات بتدعم VoLTE لكن مش دايمًا بتفعلها تلقائيًا لكل الخطوط.


2. لازم تتأكدي إن الاتنين شغالين VoLTE (يعني تلاقي شعار HD أو VoLTE جنب الشبكة أثناء المكالمة).


3. لو خط واحد فقط عليه VoLTE والتاني مش، الخاصية مش هتشتغل.




---

🔧 خطوات الحل

1. تأكدي من الإعدادات:

ادخلي على:
الإعدادات → الاتصالات (Connections) → مدير الشرائح (SIM Manager).

فعلّي: VoLTE لكل خط.

فعلّي: Data switching.




2. جربي كل خط لوحده:

خلي SIM1 هو الأساسي للبيانات، اعملي مكالمة، شوفي لو النت شغال من SIM2.

كرري نفس التجربة بالعكس.



3. اتصلي بخدمة العملاء للمشغل بتاعك وقوليلهم: "عايزة أفعل VoLTE على الخط".

أحيانًا لازم هما يفعلوا الخدمة من جانبهم.



4. تحديث الجهاز:

اتأكدي إن موبايلك على آخر تحديث للـ One UI والـ Android، لأن سامسونج أحيانًا بتحسن دعم الدوال دي مع التحديثات.





---

📌 الخلاصة

الموضوع مش عيب في الـ S24 Ultra، الجهاز بيدعم الميزة عادي.
المشكلة في الغالب من الشبكة أو تفعيل VoLTE على الخطين.