Original topic:

خدوش فريم S24ULTRA

(Topic created on: 04-21-2026 05:17 AM)
283 Views
nohamaddd
Active Level 5
Options
جالاكسى S
معايا S24ULTRA من سنة وي بلبسو جراب عادي بس رغم كدة في اطار التلفون في خدوش كتيرة اوي وواضحه جامد بذات من تحت في حد زي؟
0 Likes
Resolved!
14 Comments
Ahmed1Samir2
Active Level 7
جالاكسى S
دا طبيعي لو انت مش بتنضف التلفون والجراب كل فتره
nohamaddd
Active Level 5
جالاكسى S
انا كل ثلاث ايام او يومين بخلع الجراب وبفوطة ميكرو فايبر بنطفو هو والتلفون
0 Likes
جالاكسى S
​يا غالي، للأسف دي مشكلة بتحصل كتير مع فريم التيتانيوم والألومنيوم، والسبب بيكون إن فيه "حبيبات رمل" أو تراب ناعم جداً بيدخل بين الجراب والموبايل، ومع الحركة والاحتكاك بيشتغلوا زي السنفرة وبيجرحوا الفريم، خصوصاً من تحت عند مدخل الشاحن.

​عشان تحافظ عليه وتمنع زيادة الخدوش دي:

​التنظيف الدوري: لازم كل يومين أو تلاتة تشيل الجراب وتمسح الموبايل والجراب بقطعة قماش ناعمة (Microfiber) عشان تشيل أي تراب اتجمع. ​نوع الجراب: اتأكد إن الجراب من جوه فيه طبقة "شمواه" أو ميكروفايبر ناعمة، لأن الجرابات البلاستيك الناشفة هي أكتر حاجة بتجرح الفريم. ​ستيكر الفريم: فيه "ستيكرات" شفافة مخصصة لحماية الفريم بس (Side skin)، دي بتبقى حل ممتاز لو عايز تحميه من الاحتكاك المباشر مع الجراب. ​الجراب السيلكون الأصلي: جرب تستخدم جرابات سامسونج الأصلية لأن جودتها في التقفيل بتمنع دخول التراب بنسبة أكبر.

​للأسف الخدوش اللي حصلت مش بتروح، بس الخطوات دي هتحميه إنه يتبهدل أكتر من كدة.
aimenali
Active Level 6
جالاكسى S
أنا معايا جراب أسود مع الجو والحر عمل نقط سوداء في جوانب الموبايل الاس ٢٤ الترا ومش عايزة تمشي أية الحل روحت محل الموبيلات بيقلي هينقص ٢٠٠٠ جنية لما تيجي تبيعة
0 Likes
gggtrsch
Active Level 6
جالاكسى S
طيب الجهاز لما يكون مفهوش اي حاجه وجيت ابيعه بينزل كام من سعره
0 Likes