Original topic:

برنامج تغيير font الجهاز

(Topic created on: 04-06-2026 11:38 PM)
554 Views
Soska205
Active Level 3
Options
جالاكسى S
عايزة اغير نمط الخط للجهاز ومافيش غير خطوط معينه في برنامج السمات 
لو حد يعرف برنامج خاص بتغيير فونت الجهاز كويس 
39 Comments
جالاكسى S
أفضل برنامج حالياً هو zFont 3، ده بيخليكي تركبي أي خط خارجي بصيغة ttf على الجهاز بسهولة. فيه ميزة كمان إنه بيشرح لك الخطوات بالتفصيل عشان يشتغل مع واجهة One UI بدون مشاكل.
0 Likes
Soska205
Active Level 3
جالاكسى S
دا ليغير فونت الجهاز كله و لا الكيبورد فقط أثناء الكتابة
0 Likes
جالاكسى S
بيغير الهاتف كله
0 Likes
Soska205
Active Level 3
جالاكسى S
نزلته معرفتش اغير الخط .. برنامج صعب .. كان في برامج احسن منه بس للاسف مبقتش موجودة معرفش ليه
0 Likes
جالاكسى S
هو بيغير خط الجهاز بالكامل (القوائم، الإعدادات، والرسايل) مش الكيبورد بس. هو فعلاً خطواته تبان صعبة لأن سامسونج قافلة تثبيت الخطوط الخارجية، فالتطبيق بيعتمد على طريقة 'النسخ الاحتياطي' (Samsung Cloud Backup) عشان يثبت الخط.

​لو لسه حابة تجربيه، أهم حاجة تمشي مع الخطوات اللي في قسم (Samsung) جوه البرنامج بالترتيب، خصوصاً خطوة عمل Backup للـ Settings وبعدين Restore. لو محتاجة طريقة أسهل، المتجر الرسمي (Galaxy Store) فيه خطوط كتير كويسة بس أغلبها بفلوس، والـ zFont هو الحل الوحيد حالياً للخطوط الخارجية المجانية
0 Likes
Soska205
Active Level 3
جالاكسى S
هوا بيقولي انزل برامج وانا مش فاهمه خطوات ال backup دي ممكن تفصيل اكتر
0 Likes
جالاكسى S
الخطوات دي هي 'الثغرة' اللي بتخلي الخط يثبت، ركزي في الترتيب ده:

​أولاً، لازم تكوني مسجلة دخول بـ Samsung Account على الموبايل. ​في البرنامج، بعد ما تختاري الخط وتدوسي Install، هيطلب منك تغيري خط الجهاز لـ SamsungOne، اعملي كدة من الإعدادات. ​أهم خطوة: ادخلي إعدادات الموبايل > الحسابات والنسخ الاحتياطي > Samsung Cloud > واختاري (نسخ بيانات احتياطياً). ​اقفلي كل الاختيارات وسيبي (الضبط أو Settings) فقط هي اللي متعلم عليها، ودوسي (نسخ الآن). ​ارجعي للبرنامج وكملي الخطوات (Uninstall للخط القديم وتثبيت النسخة الجديدة اللي هو عملها). ​آخر حاجة، ارجعي لـ Samsung Cloud ودوسي (استعادة بيانات) واختاري برضه (الضبط فقط).

​أول ما الاستعادة تخلص، هتلاقي الخط الجديد اشتغل في الجهاز كله. جربي ولو وقفت معاكي خطوة صوريها ونزليها هنا وأنا معاكي!
0 Likes
Soska205
Active Level 3
جالاكسى S
طيب بالنسبة لخطوة التسجيل انا مش لاقيه اصلا مكان التسجيل ف البرنامج
0 Likes
جالاكسى S
"حقك عليا يمكن مكنتش واضحة في النقطة دي. خطوة التسجيل مش جوه برنامج zFont نفسه، دي لازم تعمليها من إعدادات الموبايل بتاعك:

​ادخلي على إعدادات الجهاز (Settings). ​هتلاقي فوق خالص أول اختيار اسمه (حساب سامسونج - Samsung Account)، ادخلي عليه وسجلي بإيميلك. ​بعد ما تتأكدي إنك سجلتي دخول، ارجعي لبرنامج zFont وكملي الخطوات، هتلاقيه قدر يشوف الحساب ويعمل الـ Cloud Backup اللي قولنا عليه.

​لو الموبايل بالعربي، هتلاقي الاختيار في الإعدادات تحت اسم 'الحسابات والنسخ الاحتياطي'. جربي الخطوة دي وطمنيني ظهرت معاكي ولا لاء!
0 Likes