Original topic:

samsung a 24

(Topic created on: 03-28-2026 12:51 AM)
184 Views
ChoisanHA
Active Level 3
Options
جالاكسى A
بيجيلي ان اداء البطارية قل، لما كنت بشوف من فترة البطارية كانت بتبقي جيدة دلوقتي بيقولي عادي، هل فيه مشكلة؟ 

image


0 Likes
5 Comments
nohamaddd
Active Level 5
جالاكسى A
ادخل علي العناية بلجهاز هتلاقيها جيدة شوف وقولي
0 Likes
ChoisanHA
Active Level 3
جالاكسى A
لسه عادي
0 Likes
ChoisanHA
Active Level 3
جالاكسى A
كده البطارية اداءها قل؟
0 Likes
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
جالاكسى A
لا مازال بطاريتك سليمة
0 Likes
جالاكسى A
ما تقلقيش خالص، كلمة 'عادي' (Normal) في حالة البطارية مش معناها إنها باظت، هي مجرد وصف تقني لأن البطارية بدأت تفقد جزء بسيط جداً من قدرتها التصميمية نتيجة الاستخدام الطبيعي والشحن.

​إيه اللي بيحصل بالظبط؟

​الاستهلاك الطبيعي: أي بطارية موبايل لها عدد دورات شحن معينة، وبعد فترة من الاستخدام (زي اللي حصل معاكِ بعد تحديث One UI 7) النظام بيعيد تقييم السعة الفعلية. ​السعة المقدرة: لو ركزتِ في الصورة، هتلاقي السعة النموذجية 5000 مللي أمبير، لكن المقدرة الفعلية حالياً حوالي 4860 مللي أمبير، والنقص ده (حوالي 3%) هو اللي خلا الوصف يتغير لـ 'عادي'. ​تأثير التحديث: أحياناً التحديثات الكبيرة بتخلي النظام يعمل فحص أدق للبطارية، فبيظهر لك التقييم الحقيقي اللي كان موجود فعلاً بس مش ظاهر.

​نصيحة عشان تحافظي عليها:

​حاولي تخلي الشحن دايماً بين 20% و80%. ​ابعدي الموبايل عن السخونة العالية وأنتِ بتشحني.

​طالما الموبايل مش بيقفل فجأة أو بيسخن جداً، يبقى البطارية زي الفل وكملي استخدامك عادي."

0 Likes