ChoisanHA
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 12:51 AM in
جالاكسى Aبيجيلي ان اداء البطارية قل، لما كنت بشوف من فترة البطارية كانت بتبقي جيدة دلوقتي بيقولي عادي، هل فيه مشكلة؟
5 Comments
nohamaddd
Active Level 5
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 07:38 AM in
جالاكسى A
ادخل علي العناية بلجهاز هتلاقيها جيدة شوف وقولي
ChoisanHA
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 08:04 AM in
جالاكسى A
لسه عادي
ChoisanHA
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 08:04 AM in
جالاكسى A
كده البطارية اداءها قل؟
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 09:16 AM in
جالاكسى A
لا مازال بطاريتك سليمة
النجم_الثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-28-2026 10:02 AM in
جالاكسى A
ما تقلقيش خالص، كلمة 'عادي' (Normal) في حالة البطارية مش معناها إنها باظت، هي مجرد وصف تقني لأن البطارية بدأت تفقد جزء بسيط جداً من قدرتها التصميمية نتيجة الاستخدام الطبيعي والشحن.
إيه اللي بيحصل بالظبط؟
الاستهلاك الطبيعي: أي بطارية موبايل لها عدد دورات شحن معينة، وبعد فترة من الاستخدام (زي اللي حصل معاكِ بعد تحديث One UI 7) النظام بيعيد تقييم السعة الفعلية. السعة المقدرة: لو ركزتِ في الصورة، هتلاقي السعة النموذجية 5000 مللي أمبير، لكن المقدرة الفعلية حالياً حوالي 4860 مللي أمبير، والنقص ده (حوالي 3%) هو اللي خلا الوصف يتغير لـ 'عادي'. تأثير التحديث: أحياناً التحديثات الكبيرة بتخلي النظام يعمل فحص أدق للبطارية، فبيظهر لك التقييم الحقيقي اللي كان موجود فعلاً بس مش ظاهر.
نصيحة عشان تحافظي عليها:
حاولي تخلي الشحن دايماً بين 20% و80%. ابعدي الموبايل عن السخونة العالية وأنتِ بتشحني.
طالما الموبايل مش بيقفل فجأة أو بيسخن جداً، يبقى البطارية زي الفل وكملي استخدامك عادي."
إيه اللي بيحصل بالظبط؟
الاستهلاك الطبيعي: أي بطارية موبايل لها عدد دورات شحن معينة، وبعد فترة من الاستخدام (زي اللي حصل معاكِ بعد تحديث One UI 7) النظام بيعيد تقييم السعة الفعلية. السعة المقدرة: لو ركزتِ في الصورة، هتلاقي السعة النموذجية 5000 مللي أمبير، لكن المقدرة الفعلية حالياً حوالي 4860 مللي أمبير، والنقص ده (حوالي 3%) هو اللي خلا الوصف يتغير لـ 'عادي'. تأثير التحديث: أحياناً التحديثات الكبيرة بتخلي النظام يعمل فحص أدق للبطارية، فبيظهر لك التقييم الحقيقي اللي كان موجود فعلاً بس مش ظاهر.
نصيحة عشان تحافظي عليها:
حاولي تخلي الشحن دايماً بين 20% و80%. ابعدي الموبايل عن السخونة العالية وأنتِ بتشحني.
طالما الموبايل مش بيقفل فجأة أو بيسخن جداً، يبقى البطارية زي الفل وكملي استخدامك عادي."