ZIADalmo
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-29-2026 06:17 PM in
جالاكسى A
ليه السامسونج a15بيفصل بسرعه والشاشه بتغيب وتدي زي خط صغير تحت ويختفي بسرعه
7 Comments
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-29-2026 06:26 PM in
جالاكسى A
ظهور خط صغير في الشاشة قبل ما الموبايل يفصل ده مؤشر قوي جداً إن المشكلة Hardware (هاردوير)، وتحديداً في الشاشة نفسها أو الكابل الداخلي (الفلاتة) اللي بيوصلها بالبوردة
اعمل الخطوات دي للتأكد:
اختبار الشاشة اطلب كود دا و شوف هيفتح ولا لا ولو فتح *#0*# وادخل على اختبار الألوان (Red, Green, Blue) وشوف هل الخط ده بيفضل موجود في كل الألوان ولا لا الوضع الآمن (Safe Mode) اقفل الموبايل وافتحه وإنت ضاغط على زرار خفض الصوت لو المشكلة فضلت موجودة يبقى أكيد عيب هاردوير مش سوفت وير
طالما الموبايل بيفصل مع ظهور الخط ده أنصحك تتوجه لأقرب فرع صيانة معتمد فوراً ولو لسه في الضمان ده حقك في الإصلاح مجاناً لأن دي مشكلة تقنية في القطع الداخلية
اعمل الخطوات دي للتأكد:
اختبار الشاشة اطلب كود دا و شوف هيفتح ولا لا ولو فتح *#0*# وادخل على اختبار الألوان (Red, Green, Blue) وشوف هل الخط ده بيفضل موجود في كل الألوان ولا لا الوضع الآمن (Safe Mode) اقفل الموبايل وافتحه وإنت ضاغط على زرار خفض الصوت لو المشكلة فضلت موجودة يبقى أكيد عيب هاردوير مش سوفت وير
طالما الموبايل بيفصل مع ظهور الخط ده أنصحك تتوجه لأقرب فرع صيانة معتمد فوراً ولو لسه في الضمان ده حقك في الإصلاح مجاناً لأن دي مشكلة تقنية في القطع الداخلية
ZIADalmo
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-31-2026 06:57 AM in
جالاكسى A
الجهاز مش بيفصل لا بيظهر خط في الشاشه ويختفي يظهر ويختفي
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-31-2026 07:14 AM in
جالاكسى A
دي بدايه مشكلة في "فلاتة الشاشة" أو عيب تصنيع في لوحة الـ AMOLED نفسها خصوصاً لو الموبايل متخبطش أو وقع في مية
ZIADalmo
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 05:06 PM in
جالاكسى A
تقريبا كده
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-31-2026 07:15 AM in
جالاكسى A
انت جربت الوضع الامن او الكود ولا لا
ZIADalmo
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 05:06 PM in
جالاكسى A
لا
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 05:12 PM in
جالاكسى A
طب جرب الوضع الامن الخطوات اهي اضغط مطولاً على زر الطاقة (Power) و زر خفض الصوت معاً حتى تظهر قائمة الإغلاق.
الضغط المطول: اضغط باستمرار على أيقونة (إيقاف التشغيل - Power off) التي ظهرت على الشاشة حتى تتحول إلى أيقونة (الوضع الآمن - Safe Mode).
التشغيل: اضغط على أيقونة "الوضع الآمن" وسيقوم الجهاز بإعادة التشغيل.
التأكد: ستلاحظ كلمة "الوضع الآمن" مكتوبة في أسفل الشاشة من جهة اليسار.
ملاحظة: للخروج من الوضع الآمن، كل ما عليك فعله هو إعادة تشغيل الهاتف بشكل طبيعي و طمني بعدها
الضغط المطول: اضغط باستمرار على أيقونة (إيقاف التشغيل - Power off) التي ظهرت على الشاشة حتى تتحول إلى أيقونة (الوضع الآمن - Safe Mode).
التشغيل: اضغط على أيقونة "الوضع الآمن" وسيقوم الجهاز بإعادة التشغيل.
التأكد: ستلاحظ كلمة "الوضع الآمن" مكتوبة في أسفل الشاشة من جهة اليسار.
ملاحظة: للخروج من الوضع الآمن، كل ما عليك فعله هو إعادة تشغيل الهاتف بشكل طبيعي و طمني بعدها