Original topic:

Samsung A56

(Topic created on: a month ago)
80 Views
Anonymous
Not applicable
Options
جالاكسى A
عايز احفظ الرسايل  SMSو تسجيلات المكالمات و مكالمات والصور 
وموبايل ده جايبه للشغل فقط 
و عندي مشكله ساعات بيتخبط غصب عني او بيقع غصب عني هل ممكن تاثر علي الشاشة 
بس الحمد الله الفريم زي الفل 
وكمان بيهنج ساعات ايه الحل 
0 Likes
1 Comment
SamsungModerator4
Moderator
Moderator
Options
جالاكسى A

مساء الخير يا فندم مع حضرتك اية من سامسونج مصر
بنشكرك جدا على طرح سؤالك وبنتمنى لحضرتك يوم سعيد
بناءا على سؤالك يمكنك عمل نسخة احتياطية افتح تطبيق الضبط (Settings) في هاتفك.انقر على الحسابات والنسخ الاحتياطي (Accounts and backup).اختر إدارة الحسابات (Manage accounts) وحدد حساب سامسونج الخاص بك.انقر على مزامنة الحساب (Sync account) لتحديد العناصر التي تريد مزامنتها

بالنسبة للجهاز يمكنك تشرفنا من خلال مركز الصيانة للتمكن من فحص الجهاز 

يمكنك تكريمنا بزيارتك لأقرب مركز صيانة لتشخيص الجهاز وحل المشكلة.
يمكنك أن ترسل لنا مدينتك ومنطقتك السكنية لنرسل لك أقرب مركز خدمة
أو يمكنك اتباع الرابط أدناه للعثور على أقرب مركز:
http://www.samsung.com/eg/support/servicelocation

استاذن حضرتك تفعيل وضع الصيانة قبل ادخال الجهاز مركز الصيانة

  لحماية بيانات حضرتك الشخصية
وضع الصيانة وظيفته ان حماية خصوصيتك أثناء استخدام شخص آخر هاتفك، كما يحدث عندما ترسله لإصلاحه. 
الميزة ده بتمنع الوصول للبيانات الشخصية علي الجهاز ففي وضع الصيانة، يتعذر الوصول إلى بياناتك الشخصية، التي تشمل الصور والرسائل والحسابات، وتتوفر فقط التطبيقات المثبتة مسبقًا.
تفعيل وضع الصيانة كالتالي : 
اولا ستحتاج إلى إلغاء قفل هاتفك لإيقاف تشغيل وضع الصيانة. 
 ثانيا الدخول للاعدادات > العناية بالجهاز > وضع الصيانة > تفعيل

بالنسبة للتهنيج يرجي التاكد من خلال بعض الخطوات

- نتأكد من اخر تطبييق تم تنزيلة او مسحه
- نقفل كل التطيقات المفتوحة على الشاشة
- لو الجهاز واقف ممكن نضغط على خفض الصوت والباور
لأعادة تشغيل الجهاز مره اخرى
-لو كل الخطوات محلتش المشكلة ممكن نعمل أعادة ضبط مصنع للجهاز
عادة ما يحدث مشكلة في الجهاز و يتوقف الجهاز بعض اللحظات فمن الممكن ان تكون هذه المشكلة لحظية و من الممكن حل الشمكة عن طريق الضغط على زر خفض الصوت و الباور لمده 7 ثواني هيتم أعادة تشغيل الجهاز مره اخري و هيتم حل المشكلة Force restart (Power key + Volume down for 7 sec)
في حالة عدم تشغيل الجهاز يجب ان يفعل خاصية safe mode و هي خاصية يتم تفعيلها في حالة عدم تشغيل الجهاز و هي عن طريق الضغط على زر خفض الصوت ضغطه مطوله اثناء تشغيل الجهاز
Safe mode (Hold volume down during power on)
و من الممكن ان تكون المشكلة من الشاشة او يوجد تأخير في استجابة الشاشة فيجب بعمل اختبار للتاتش عن طريق كود *#0*#

في وجود نفس المشكلة نستاذنك بعمل

الإعدادات - الإدارة العامة - إعادة الضبط - إعادة ضبط جميع الإعدادات

إذا كنت لا تزال تواجه نفس المشكلة، فننصحك بإعادة ضبط المصنع لحلها باتباع الخطوات التالية:

افتح تطبيق الإعدادات، ثم انقر على الإدارة العامة ← إعادة الضبط ← إعادة ضبط المصنع ← إعادة الضبط ← حذف الكل.

تأكد من نسخ جميع بيانات المستخدم احتياطيًا باستخدام Smart Switch من الرابط أدناه، ثم استخدم أداة النسخ الاحتياطي لإنشاء نسخة احتياطية للبيانات

http://www.samsung.com/eg/support/smartswitch/

إذا لم يتم حل المشكلة ، يمكنك تكريمنا بزيارتك لأقرب مركز صيانة لتشخيص الجهاز وحل المشكلة.
يمكنك أن ترسل لنا مدينتك ومنطقتك السكنية لنرسل لك أقرب مركز خدمة
أو يمكنك اتباع الرابط أدناه للعثور على أقرب مركز:
http://www.samsung.com/eg/support/servicelocation

استاذن حضرتك تفعيل وضع الصيانة قبل ادخال الجهاز مركز الصيانة

  لحماية بيانات حضرتك الشخصية
وضع الصيانة وظيفته ان حماية خصوصيتك أثناء استخدام شخص آخر هاتفك، كما يحدث عندما ترسله لإصلاحه. 
الميزة ده بتمنع الوصول للبيانات الشخصية علي الجهاز ففي وضع الصيانة، يتعذر الوصول إلى بياناتك الشخصية، التي تشمل الصور والرسائل والحسابات، وتتوفر فقط التطبيقات المثبتة مسبقًا.
تفعيل وضع الصيانة كالتالي : 
اولا ستحتاج إلى إلغاء قفل هاتفك لإيقاف تشغيل وضع الصيانة. 
 ثانيا الدخول للاعدادات > العناية بالجهاز > وضع الصيانة > تفعيل

ولو عند حضرتك أى استفسار أخر
موجودين تحت أمر حضرتك وفى خدمتك فى أى وقت
شكرا لحضرتك ولوقتك

0 Likes