- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:24 PM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:26 PM in
جالاكسى Aإزاي بتشتغل؟ هي بتاخد مساحة من 'ذاكرة التخزين' (المساحة الـ 256 اللي عندك) وتستخدمها كرامات إضافية عشان تشيل تطبيقات أكتر في الخلفية.مفيدة ولا مضرة؟ هي مش مضرة للموبايل خالص، بس الفكرة إن ذاكرة التخزين أبطأ بكتير من الرامات الحقيقية، فلو زودتها أوي (مثلاً خليتها 8 جيجا) ممكن تحس بـ 'تقل' بسيط في التنقل بين التطبيقات لأن المعالج بياخد وقت يقرأ من الذاكرة.النصيحة: بما إن موبايلك راماته الأساسية 8 جيجا، فده رقم ممتاز جداً وكافي جداً للأندرويد. الأفضل إنك تفعلها على 4 جيجا بس كـ 'سند' للجهاز، أو تقفلها خالص لو مش بتفتح 20 تطبيق مع بعض.
الخلاصة: خليها على 4 جيجا، ده التوازن المثالي اللي هيخلي الجهاز سريع معاك ومش هيتقل السوفت وير. ونورت مجتمع سامسونج يا بطل
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:40 PM in
جالاكسى AThis response was generated by AI and may be inaccurate or unwelcomehttps://tenor.com/qmBaViLqGcw.gif
DONT MISS THE LINK
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:42 PM (Last edited 05-02-2026 01:42 PM ) in
جالاكسى Aالافضل يحدد هو محتاجها ولا لا، وبناءا علي كده يشغلها او يطفيها
لاني حاسس ان لو مثلا 8 رام كاونوا كافيين جدا للمستخدم وقررت تشغل الرام بلس بحس ان المعالج بيقرر يستخدمها برده حتي لو هو مكانش محتاجها فاهم قصدي؟
بطريقة اخري مثلا انك اديته مساحة زيادة هو مش محتاجها بس هيستخدمها بمزاجه برده
فبتالي ممكن يحس بتاخير في الاستجابه رغم ان هو مش بيحتاجهم وممكن يقفلهم والاداء معاه يبقي افضل
الي عايز اقوله يفضل تعرف انت محتاجها ولا لا وبناءا علي كده تقرر بدل ما تشغلها وخلاص
طب لو هو مش عارف يقفلها لمدة 3 ايام لو هو حس ان التطبيقات بتقفل معاه او بتفتح من الاول وهو مش عايز كده او لسبب تاني هو يلاحظه فيشغلها
لاكن بصفة عامة 8رام كافيين للاستخدام اليومي والتقيل شوية بدون زيادة
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:43 PM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-03-2026 02:38 AM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-03-2026 10:50 AM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-03-2026 03:44 PM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:42 PM in
جالاكسى A- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-02-2026 01:49 PM in
جالاكسى Aبدل ما يجاوبك على سؤالك بخصوص الـ Ram Plus، داخل يوزع روابط وصور عشان 'يشخصن' الموضوع معايا.. ده الفرق بين اللي داخل 'يفيدك' بخبرته، وبين اللي داخل 'يجمع ليفل' بالخناقات ومطاردة الأسياد. كبر دماغك منه وخد الخلاصة اللي قلتها لك فوق، وموبايلك في الأمان.