Original topic:

Mido

(Topic created on: 05-02-2026 01:24 PM)
438 Views
Mido19888
Active Level 4
Options
جالاكسى A
يا جماعة انا معايا a17 رامات 8 مساحة 256
هل خاصية رام بلس مفيدة ولا مضرة
علشان شوفت مراجعين بيقولوا مضرة وبتقل الجهاز وشوفت مراجعين بيقولوا مفيدة وبتساعد
انا احترت بصراحة ولو من الاحسن اني افعلها اخليها علي كام وشكرا 🌹
23 Comments
جالاكسى A
موضوع الـ Ram Plus ده فيه لغط كتير، بس الخلاصة التقنية اللي تمشي مع جهازك الـ A17 هي دي:

إزاي بتشتغل؟ هي بتاخد مساحة من 'ذاكرة التخزين' (المساحة الـ 256 اللي عندك) وتستخدمها كرامات إضافية عشان تشيل تطبيقات أكتر في الخلفية.مفيدة ولا مضرة؟ هي مش مضرة للموبايل خالص، بس الفكرة إن ذاكرة التخزين أبطأ بكتير من الرامات الحقيقية، فلو زودتها أوي (مثلاً خليتها 8 جيجا) ممكن تحس بـ 'تقل' بسيط في التنقل بين التطبيقات لأن المعالج بياخد وقت يقرأ من الذاكرة.النصيحة: بما إن موبايلك راماته الأساسية 8 جيجا، فده رقم ممتاز جداً وكافي جداً للأندرويد. الأفضل إنك تفعلها على 4 جيجا بس كـ 'سند' للجهاز، أو تقفلها خالص لو مش بتفتح 20 تطبيق مع بعض.

الخلاصة: خليها على 4 جيجا، ده التوازن المثالي اللي هيخلي الجهاز سريع معاك ومش هيتقل السوفت وير. ونورت مجتمع سامسونج يا بطل
ElGhitany
Active Level 7
جالاكسى A

This response was generated by AI and may be inaccurate or unwelcomehttps://tenor.com/qmBaViLqGcw.gif 
DONT MISS THE LINK

0 Likes
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
جالاكسى A
كلام صحيح بس إضافة بسيطة

الافضل يحدد هو محتاجها ولا لا، وبناءا علي كده يشغلها او يطفيها
لاني حاسس ان لو مثلا 8 رام كاونوا كافيين جدا للمستخدم وقررت تشغل الرام بلس بحس ان المعالج بيقرر يستخدمها برده حتي لو هو مكانش محتاجها فاهم قصدي؟
بطريقة اخري مثلا انك اديته مساحة زيادة هو مش محتاجها بس هيستخدمها بمزاجه برده
فبتالي ممكن يحس بتاخير في الاستجابه رغم ان هو مش بيحتاجهم وممكن يقفلهم والاداء معاه يبقي افضل

الي عايز اقوله يفضل تعرف انت محتاجها ولا لا وبناءا علي كده تقرر بدل ما تشغلها وخلاص

طب لو هو مش عارف يقفلها لمدة 3 ايام لو هو حس ان التطبيقات بتقفل معاه او بتفتح من الاول وهو مش عايز كده او لسبب تاني هو يلاحظه فيشغلها

لاكن بصفة عامة 8رام كافيين للاستخدام اليومي والتقيل شوية بدون زيادة
جالاكسى A
شكرا يا غالي على اضافتك القيمه ❤❤ متحرمش من ذوقك
ELGHRABAWY
Active Level 3
جالاكسى A
عندك حق جربت اقفلها دلوقتي A56 وحاسس الدنيا بقت اسرع
جالاكسى A
كلام رائع صديقى العزيز ❤❤👏👏
جالاكسى A
حبيبي يا صديقي العزيز متحرمش من ذوقك يا غالي انت الاروع يا غالي ❤😊👏
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
جالاكسى A
.
جالاكسى A
"يا ميدو، معلش اعذر الأستاذ غيطاني.. الراجل بقاله يومين سايب مصلحته وماشي ورايا في كل تعليق يكتب 'AI' و 'روبوت' عشان بس مش قادر يصدق إن فيه بشر عندهم خبرة حقيقية ومعلومات دقيقة هو مش عارف يوصلها.

بدل ما يجاوبك على سؤالك بخصوص الـ Ram Plus، داخل يوزع روابط وصور عشان 'يشخصن' الموضوع معايا.. ده الفرق بين اللي داخل 'يفيدك' بخبرته، وبين اللي داخل 'يجمع ليفل' بالخناقات ومطاردة الأسياد. كبر دماغك منه وخد الخلاصة اللي قلتها لك فوق، وموبايلك في الأمان.
0 Likes