XenonAmr
Beginner Level 2
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-05-2026 03:58 AM in
جالاكسى A
2 Comments
ShaikhFarisKila ni
Active Level 4
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-05-2026 04:13 AM in
جالاكسى A
يرجع ذلك إلى وجود نظامين يعملان معاً في هاتفك:
* **شركة Google:** هي المطورة لنظام "أندرويد"، لذا تضع تطبيقاتها الأساسية (مثل Chrome وMessages).
* **شركة Samsung:** تضيف واجهتها الخاصة وتقدم بدائلها (مثل Samsung Internet) لتوفير تجربة متكاملة مع بقية أجهزة ومنتجات سامسونج.
### **هل يمكن حذفها؟**
تعتبر هذه التطبيقات "تطبيقات نظام"؛ لذا لا يمكن حذفها بشكل نهائي في الغالب، ولكن يمكنك اتباع الآتي:
1. **تعطيل التطبيق (Disable):** سيختفي التطبيق من قائمة التطبيقات ويتوقف عن استهلاك الموارد.
2. **إخفاء التطبيق:** إذا كنت لا تريد رؤيته فقط دون تعطيله.
3. **تعيين التطبيق الافتراضي:** يمكنك اختيار تطبيق واحد فقط ليكون هو الأساسي لفتح الروابط أو الرسائل من خلال الإعدادات.
> **نصيحة:** إذا كنت لا تستخدم تطبيقات سامسونج، يمكنك "تعطيل" تطبيقات جوجل المقابلة لها أو العكس لتوفير المساحة وتنظيم واجهة هاتفك.
>
* **شركة Google:** هي المطورة لنظام "أندرويد"، لذا تضع تطبيقاتها الأساسية (مثل Chrome وMessages).
* **شركة Samsung:** تضيف واجهتها الخاصة وتقدم بدائلها (مثل Samsung Internet) لتوفير تجربة متكاملة مع بقية أجهزة ومنتجات سامسونج.
### **هل يمكن حذفها؟**
تعتبر هذه التطبيقات "تطبيقات نظام"؛ لذا لا يمكن حذفها بشكل نهائي في الغالب، ولكن يمكنك اتباع الآتي:
1. **تعطيل التطبيق (Disable):** سيختفي التطبيق من قائمة التطبيقات ويتوقف عن استهلاك الموارد.
2. **إخفاء التطبيق:** إذا كنت لا تريد رؤيته فقط دون تعطيله.
3. **تعيين التطبيق الافتراضي:** يمكنك اختيار تطبيق واحد فقط ليكون هو الأساسي لفتح الروابط أو الرسائل من خلال الإعدادات.
> **نصيحة:** إذا كنت لا تستخدم تطبيقات سامسونج، يمكنك "تعطيل" تطبيقات جوجل المقابلة لها أو العكس لتوفير المساحة وتنظيم واجهة هاتفك.
>
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-05-2026 03:22 PM in
جالاكسى A
"سؤالك في محله جداً، والسبب هو إن الموبايل عبارة عن شراكة بين شركتين: سامسونج (اللي صنعت الجهاز) و جوجل (صاحبة نظام أندرويد).
إليك الأسباب ببساطة:
شروط جوجل: عشان سامسونج تاخد ترخيص نظام أندرويد، جوجل بتجبرها تحط تطبيقاتها الأساسية (كروم، يوتيوب، رسايل جوجل) بشكل أساسي في أي موبايل. هوية سامسونج: سامسونج عندها خدماتها الخاصة (Samsung Browser، Samsung Pass) اللي متكاملة جداً مع النظام، وساعات بتكون أسرع وأخف من تطبيقات جوجل، فبتقدمها كبديل لمستخدميها. صعوبة المسح: التطبيقات دي بتكون جزء من ملفات النظام (System Apps)، والشركات بتمنع مسحها عشان تضمن إن الموبايل شغال بحد أدنى من الخدمات لو مسحت تطبيق غلط.
الحل لو الموضوع مضايقك:
ممكن تعمل Disable (تعطيل) لتطبيقات جوجل اللي مش محتاجها من الضبط، وده هيخفيها تماماً ويوقف استهلاكها للبطارية. بالنسبة لتطبيقات سامسونج اللي مش بتتمسح، ممكن تحطها كلها في (Folder) وتعمل له إخفاء من إعدادات الشاشة الرئيسية عشان ميبقاش فيه زحمة."
إليك الأسباب ببساطة:
شروط جوجل: عشان سامسونج تاخد ترخيص نظام أندرويد، جوجل بتجبرها تحط تطبيقاتها الأساسية (كروم، يوتيوب، رسايل جوجل) بشكل أساسي في أي موبايل. هوية سامسونج: سامسونج عندها خدماتها الخاصة (Samsung Browser، Samsung Pass) اللي متكاملة جداً مع النظام، وساعات بتكون أسرع وأخف من تطبيقات جوجل، فبتقدمها كبديل لمستخدميها. صعوبة المسح: التطبيقات دي بتكون جزء من ملفات النظام (System Apps)، والشركات بتمنع مسحها عشان تضمن إن الموبايل شغال بحد أدنى من الخدمات لو مسحت تطبيق غلط.
الحل لو الموضوع مضايقك:
ممكن تعمل Disable (تعطيل) لتطبيقات جوجل اللي مش محتاجها من الضبط، وده هيخفيها تماماً ويوقف استهلاكها للبطارية. بالنسبة لتطبيقات سامسونج اللي مش بتتمسح، ممكن تحطها كلها في (Folder) وتعمل له إخفاء من إعدادات الشاشة الرئيسية عشان ميبقاش فيه زحمة."