Original topic:

Ahmed Abo Salah

(Topic created on: 04-23-2021 06:14 PM)
159 Views
Ahmed_Abo_Salah
Active Level 3
Options
جالاكسى A
مشكلة بتتكرر بشكل متفاوت علي مدار اليوم مع هاتف A52 المشكلة وبإختصار ان الهاتف وهو في جيب البنطلون ينشط لمس الشاشة احياناً مما يؤدي الي النقر الغير مقصود علي بعض الأمور ، وده بيترتب عليه مشاكل ، منها علي سبيل المثال النقر علي بصمة الاصبع اللي في الشاشة عدة مرات وبالتالي مهلة عدد ادخال البصمة بشكل غير متطابق 5 مرات متتالية بعدها بيديك حظر 30 ثانية ، علشان تتم اعادة استخدام البصمة مرة اخري

هو نفس الامر بيحصل مع فتح الجهاز برمز PIN والاقي ارقام كتير بيتم الضغط عليها ، بل الامر تخطي انه احياناً لو الهاتف بيرن بلاقي اما تم الرد او حتي رفض المكالمة ، واحياناً بلاقي اللمس دخل علي اعدادات Always On Display 

طبعاً مع تكرار الكلام ده من 10 الي 15 مرة في اليوم ، قلت اعمل محاولات واشوف الاعدادات خصوصا وضع الجيب ، فعلت وضع الجيب مفيش فايدة المشكلة مستمرة ، ولغيت حساسية اللمس ، ولغيت ايقاظ الشاشة بنقرتين وايقاظ الهاتف عند رفعه لغيت الـ Always On Display ولغيت بصمة الاصبع قيد التشغيل دائماً ، كل ده ولم يغير أي شئ والمشكلة كما هي وللعلم اللاصقة (الاسكرين) اللي علي الشاشة الخاصة بالمصنع

image

14 Comments
Anonymous
Not applicable
جالاكسى A
فعلا لازم تلغي النقر مرتين لفتح الشاشة
جالاكسى A
طيب انا الكلام ده مكنش بيحصل معايا في الهواتف السابقة ، ليه يعني الامور دي تحصل ، وفي شركة زي سامسونج ؟
يعني معني ذلك ان حتي البصمة اللي في شاشات اوبو نفس الكلام ؟
0 Likes
Anonymous
Not applicable
جالاكسى A
حصلت معايا بسبب وضع شاشة الهاتف في الجيب ملاصق لرجلي وكل ما ابص على التليفون الاقيه منور
0 Likes
Anonymous
Not applicable
جالاكسى A
وكمان الغي الحماية من اللمس العرضي
Artist8
Active Level 10
جالاكسى A
أنا كان بالنسبة لى أفضل حاجة أنى أخلى الشاشة من برة ، مش لامسة رجلى و هى فى جيب البنطالون..
حاجة كمان لو عامل الرفع لتنشيط إلغيها
جالاكسى A
يعني نفس المشكلة حصلت معاك ؟
وفي اي هاتف ؟
Artist8
Active Level 10
جالاكسى A
S10 lite
0 Likes
Artist8
Active Level 10
جالاكسى A
أنت لو مش بتتخبط كتير فى رجلك و أنت ماشى خلى الشاشة من بره ..
أنا بشيل تليفونى كده من ٢٠١١ ، و الحمد لله محصلش معايا حاجة ..
بس الغريب فعلا ، أن حتى و الشاشة لبره ، أو قات بحس بالبصمة أشتغلت لو أيدى جت عليها من فوق البنطلون، مش عارف إزاى ...
و مرة الدنيا مطرت ، و هدومى أتبلت، و لما طلعت الجهاز من جيبي لاقيت البصمة شغالة لوحدها
Anonymous
Not applicable
جالاكسى A
بس للامان خلى شاشة الهاتف ملاصقة لرجلك عشان الصدمات فى الحياة العملية
0 Likes