Original topic:

A54

(Topic created on: 04-27-2026 11:29 PM)
219 Views
ranasakr
Active Level 2
Options
جالاكسى A
انا دلوقتي تلفوني A54 بيدعم الشحن السريع الي هو فوق ٢٥ وات دلوقتي جبت شاحن سامسونج ٤٥ الي هو سبور ده غلط على التلفون؟ 
9 Comments
جالاكسى A
لا عادي لو هو بيدعم ال٤٥ فخلاص
0 Likes
ranasakr
Active Level 2
جالاكسى A
منا معرفش
0 Likes
جالاكسى A
لا، ليس خطراً على الهاتف تماماً.

0 Likes
abdurra7hman
Active Level 5
جالاكسى A
سبور دي ماركة ؟
0 Likes
ranasakr
Active Level 2
جالاكسى A
Super fast
0 Likes
abdurra7hman
Active Level 5
جالاكسى A
تمام، شغال عادي
0 Likes
مياااو
Beginner Level 2
جالاكسى A
طيب انا دلوقتي عايز اشغل تطبيق في الخلفيه وعملت كل حاجه ممكن تتعمل ومش عيزه تشتغل بردو طيب اعمل اية
0 Likes
جالاكسى A
يا أهلاً بيكي.. متقلقيش خالص، الموضوع ده ملوش أي ضرر على الموبايل نهائي.

​الفكرة ببساطة:

الموبايل هو اللي "بيسحب" الطاقة اللي محتاجها بس، مش الشاحن هو اللي "بيجبرها" عليه. يعني الـ Samsung A54 آخره في الشحن 25 وات، فلو وصلتي شاحن 45 وات، الموبايل هياخد الـ 25 وات بتوعه وهيتعامل مع الشاحن كأنه شاحن 25 وات بالظبط.

​ليه مفيش خطر؟

الشواحن الأصلية من سامسونج فيها تقنية اسمها (PD) أو Power Delivery، ودي بتخلي الشاحن والموبايل "يتكلموا" مع بعض قبل الشحن، والموبايل بيقول للشاحن "أنا محتاج 25 وات بس"، فالشاحن بيخرج الكمية دي بس.

​نصيحة صغيرة:

أهم حاجة يكون الشاحن أصلي، طالما أصلي استخدميه وأنتي مطمنة، مش هيأثر على عمر البطارية ولا هيسخن الموبايل زيادة عن اللزوم

0 Likes
ahmedA26
Active Level 5
جالاكسى A
تمام هو تلفونك بيدعم ٤٥ متقلقيش
0 Likes