MinaRizk99
Active Level 4
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-19-2026 12:49 AM in
جالاكسى A
الاهتزاز فصل لواحده حد عنده طريقه اشغله تاني ازاي وله كدا محتاج صيانه
4 Comments
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-19-2026 01:21 AM in
جالاكسى A
اعمله فحص هنا لو مش شغال يبقي محتاج صيانة
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-19-2026 06:39 PM in
جالاكسى A
جرب الخطوات دي بالترتيب قبل ما تقرر تروح للصيانة:
اتأكد من الإعدادات: ادخل على الضبط (Settings) > الأصوات والاهتزاز (Sounds and vibration) > اهتزاز المكالمات والاشعارات، واتأكد إنها مش معمولة صامت أو القوة بتاعتها (Vibration intensity) مش على الصفر. وضع توفير الطاقة: اتأكد إنك مش مشغل وضع "توفير الطاقة" (Power Saving Mode) لأن ساعات بيقفل الاهتزاز عشان يوفر شحن. كود الاختبار: افتح لوحة الاتصال واكتب *#0*# واختار Vibration؛ لو الموبايل اهتز يبقى الموتور سليم والمشكلة سوفت وير. اعمل Restart: ساعات الموبايل بيحتاج "رسترت" بس عشان السيستم يفوق.
لو جربت كود الاختبار ومفيش أي استجابة، يبقى كدة غالباً الموتور فيه مشكلة ومحتاج فني صيانة يشوفه.
اتأكد من الإعدادات: ادخل على الضبط (Settings) > الأصوات والاهتزاز (Sounds and vibration) > اهتزاز المكالمات والاشعارات، واتأكد إنها مش معمولة صامت أو القوة بتاعتها (Vibration intensity) مش على الصفر. وضع توفير الطاقة: اتأكد إنك مش مشغل وضع "توفير الطاقة" (Power Saving Mode) لأن ساعات بيقفل الاهتزاز عشان يوفر شحن. كود الاختبار: افتح لوحة الاتصال واكتب *#0*# واختار Vibration؛ لو الموبايل اهتز يبقى الموتور سليم والمشكلة سوفت وير. اعمل Restart: ساعات الموبايل بيحتاج "رسترت" بس عشان السيستم يفوق.
لو جربت كود الاختبار ومفيش أي استجابة، يبقى كدة غالباً الموتور فيه مشكلة ومحتاج فني صيانة يشوفه.
MinaRizk99
Active Level 4
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-19-2026 10:54 PM in
جالاكسى A
للاسف جربت كل الحلول دي دي كدا مشكله في الهاتف محتاج اني ابعته للصيانه
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-20-2026 09:12 PM in
جالاكسى A
للأسف يا مينا، ما دام جربت كل الإعدادات وبرضه مفيش استجابة، يبقى كدة بنسبة 90% المشكلة في موتور الهزاز (Vibration Motor) نفسه، ممكن يكون علق أو فصل نتيجة خبطة أو رطوبة.
قبل ما تروح الصيانة، جرب الخطوة دي كأمل أخير:
افتح تطبيق Samsung Members. ادخل على Support (الدعم). اختار Phone diagnostics (تشخيصات الهاتف). اضغط على اختبار Vibration (الاهتزاز).
لو الموبايل متهزش في الاختبار ده، يبقى لازم تروح التوكيل أو فني موثوق يغير الموتور. هو سعره مش غالي وتغييره بسيط مش بيحتاج فك الجهاز بالكامل في أغلب الموديلات. طمنا هتوصل لإيه!"
قبل ما تروح الصيانة، جرب الخطوة دي كأمل أخير:
افتح تطبيق Samsung Members. ادخل على Support (الدعم). اختار Phone diagnostics (تشخيصات الهاتف). اضغط على اختبار Vibration (الاهتزاز).
لو الموبايل متهزش في الاختبار ده، يبقى لازم تروح التوكيل أو فني موثوق يغير الموتور. هو سعره مش غالي وتغييره بسيط مش بيحتاج فك الجهاز بالكامل في أغلب الموديلات. طمنا هتوصل لإيه!"