karam1995
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 05:33 AM (Last edited 04-23-2026 05:33 AM ) in
جالاكسى A
دلوقتي معايا تلفون ساسومج A23 ليه سنه معايا
٦ رام ومساحه ١٢٨
كيف استفيد من الرامة كامله؟؟؟
لانه بيوصل ل ٤.٣ من ذاكرة ال الرام وبيبدا يهنج
6 Comments
Sazoku
Active Level 4
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 07:06 AM in
جالاكسى A
المشكلة ممكن تكون المساحة عندك شبه أتعبت او المعالج نفسه هو اللي آداؤه مش كافي.
karam1995
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 07:13 AM in
جالاكسى A
المساحه ١٢١جيحا من ١٢٨
Sazoku
Active Level 4
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 07:16 AM in
جالاكسى A
هو حضرتك بيهنج امتى؟ انا مش خبير تقني بس ممكن اساعد
karam1995
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 07:12 AM in
جالاكسى A
المساحه ١٢١جيحا من ١٢٨
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 09:05 AM in
جالاكسى A
المساحة مش كفاية حاول تقلل منها
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-23-2026 09:52 AM in
جالاكسى A
يا أهلاً بك يا أستاذ كرم. بخصوص الـ 6 جيجا رام في موبايلك، طبيعي جداً إنك متقدرش تستخدمهم كلهم لأن نظام الأندرويد وواجهة سامسونج بيحجزوا حوالي 1.5 لـ 2 جيجا لوحدهم عشان السيستم يفضل شغال، فالمتاح ليك فعلياً بيكون في حدود 4 جيجا.
عشان تحل مشكلة التهنيج وتستفيد من الرام بأفضل شكل، جرب الخطوات دي:
خاصية RAM Plus: ادخل على الضبط > العناية بالجهاز > الذاكرة > RAM Plus، وخليها على 6 جيجا. دي بتستخدم جزء من مساحة التخزين كـ "رام افتراضية" بتساعد الموبايل يشيل تطبيقات أكتر في الخلفية. تطبيقات الخلفية: ادخل على "حدود استخدام الخلفية" وخلي التطبيقات اللي مش بتستخدمها كتير في وضع "السكون العميق" (Deep Sleeping)، ده هيوفر مساحة كبيرة في الرام الحقيقية. تنظيف الذاكرة: استخدم الـ Widget بتاعة العناية بالجهاز على الشاشة الرئيسية واعمل "Clean" كل فترة عشان تقفل العمليات اللي ملهاش لازمة. تأكد من المساحة: بما إن موبايلك 128 جيجا، حاول دايماً تسيب مساحة فاضية لا تقل عن 20 جيجا، لأن لو المساحة اتملت، سرعة نقل البيانات بتقل والموبايل بيهنج.
جرب الخطوات دي وهتحس بفرق واضح في سلاسة الجهاز!
عشان تحل مشكلة التهنيج وتستفيد من الرام بأفضل شكل، جرب الخطوات دي:
خاصية RAM Plus: ادخل على الضبط > العناية بالجهاز > الذاكرة > RAM Plus، وخليها على 6 جيجا. دي بتستخدم جزء من مساحة التخزين كـ "رام افتراضية" بتساعد الموبايل يشيل تطبيقات أكتر في الخلفية. تطبيقات الخلفية: ادخل على "حدود استخدام الخلفية" وخلي التطبيقات اللي مش بتستخدمها كتير في وضع "السكون العميق" (Deep Sleeping)، ده هيوفر مساحة كبيرة في الرام الحقيقية. تنظيف الذاكرة: استخدم الـ Widget بتاعة العناية بالجهاز على الشاشة الرئيسية واعمل "Clean" كل فترة عشان تقفل العمليات اللي ملهاش لازمة. تأكد من المساحة: بما إن موبايلك 128 جيجا، حاول دايماً تسيب مساحة فاضية لا تقل عن 20 جيجا، لأن لو المساحة اتملت، سرعة نقل البيانات بتقل والموبايل بيهنج.
جرب الخطوات دي وهتحس بفرق واضح في سلاسة الجهاز!