5 Comments
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 08:00 PM in
جالاكسى A
أهلاً بيك يا غالي.. بخصوص سؤالك، الإجابة هي (أيوة ينفع) بس بطرق مختلفة حسب قصدك من النقل:
الاستخدام المباشر (WhatsApp Desktop): لو قصدك تفتح المحادثات وتدردش من اللاب، نزل برنامج WhatsApp من متجر ميكروسوفت على اللاب، واعمل Scan للـ QR code من الموبايل. كدة كل محادثاتك هتظهر وهتكون متزامنة لحظياً. الاحتفاظ بنسخة نصية (Export Chat): لو عايز ملف فيه المحادثة للذكرى أو للتوثيق، ادخل على المحادثة اللي عايزها > اضغط الـ 3 نقط فوق > (المزيد) > (نقل الدردشة) واختار إرسالها لنفسك على الإيميل، وهتنزل عندك ملف نصي (Text). النسخ الاحتياطي الشامل: أفضل طريقة هي تفعيل الـ Backup على (Google Drive)، بكده محادثاتك متأمنة وتقدر تفتحها من أي موبايل جديد بسهولة.
ملحوظة: مفيش طريقة "رسمية" تخليك تنقل ملفات الواتساب وتفتحها كبرنامج منفصل أوفلاين على اللاب بملفات الـ Database، الأسهل دايماً هو تطبيق WhatsApp Desktop.
بالتوفيق!
الاستخدام المباشر (WhatsApp Desktop): لو قصدك تفتح المحادثات وتدردش من اللاب، نزل برنامج WhatsApp من متجر ميكروسوفت على اللاب، واعمل Scan للـ QR code من الموبايل. كدة كل محادثاتك هتظهر وهتكون متزامنة لحظياً. الاحتفاظ بنسخة نصية (Export Chat): لو عايز ملف فيه المحادثة للذكرى أو للتوثيق، ادخل على المحادثة اللي عايزها > اضغط الـ 3 نقط فوق > (المزيد) > (نقل الدردشة) واختار إرسالها لنفسك على الإيميل، وهتنزل عندك ملف نصي (Text). النسخ الاحتياطي الشامل: أفضل طريقة هي تفعيل الـ Backup على (Google Drive)، بكده محادثاتك متأمنة وتقدر تفتحها من أي موبايل جديد بسهولة.
ملحوظة: مفيش طريقة "رسمية" تخليك تنقل ملفات الواتساب وتفتحها كبرنامج منفصل أوفلاين على اللاب بملفات الـ Database، الأسهل دايماً هو تطبيق WhatsApp Desktop.
بالتوفيق!
pinkman2006
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 08:47 PM in
جالاكسى A
شاكر لحضرتك بس التليفون لا يقوم بعمل نسخه احتياطيه من تلقاء نفسه ولذلك اذا اردت عمل فورمات للتليفون للاسف لا يوجد نسخه احياطيه للواتس ومن هنا الماحادثات كلها سوف تكون في خبر كان
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 09:11 PM in
جالاكسى A
ولا يهمك يا غالي، المشكلة دي ليها حل بسيط عشان متضيعش محادثاتك قبل الفورمات. جرب الخطوات دي بالترتيب:
النسخ اليدوي (Manual Backup): ادخل على الواتساب > الإعدادات > الدردشات > نسخ احتياطي للدردشات > واضغط على زر "نسخ احتياطي" (Backup) الأخضر. استنى لحد ما يخلص 100%، كده النسخة هتترفع على Google Drive. التأكد من الحساب: اتأكد إن فيه إيميل (Gmail) مربوط في خانة "حساب Google" في نفس الصفحة، وإن المساحة في الـ Google Drive عندك مش مليانة. استخدام بيانات الهاتف: لو الواي فاي فيه مشكلة، فعل خيار "النسخ الاحتياطي باستخدام بيانات المحمول" وجرب ترفع النسخة يدوياً. الحل الأخير (النسخة المحلية): لو الرفع على الدرايف برضه فشل، ادخل على ملفات الجهاز (My Files) > وحدة التخزين الداخلية > Android > media > com.whatsapp > WhatsApp. خد فولدر Databases وفولدر Media وانقلهم على كارت ميموري أو فلاشة أو اللاب توب. بعد الفورمات وتسطيب الواتساب، رجعهم مكانهم وهيطلب منك "استعادة" (Restore).
بكدة تكون ضمنت إن محادثاتك في أمان قبل ما تبدأ الفورمات!
النسخ اليدوي (Manual Backup): ادخل على الواتساب > الإعدادات > الدردشات > نسخ احتياطي للدردشات > واضغط على زر "نسخ احتياطي" (Backup) الأخضر. استنى لحد ما يخلص 100%، كده النسخة هتترفع على Google Drive. التأكد من الحساب: اتأكد إن فيه إيميل (Gmail) مربوط في خانة "حساب Google" في نفس الصفحة، وإن المساحة في الـ Google Drive عندك مش مليانة. استخدام بيانات الهاتف: لو الواي فاي فيه مشكلة، فعل خيار "النسخ الاحتياطي باستخدام بيانات المحمول" وجرب ترفع النسخة يدوياً. الحل الأخير (النسخة المحلية): لو الرفع على الدرايف برضه فشل، ادخل على ملفات الجهاز (My Files) > وحدة التخزين الداخلية > Android > media > com.whatsapp > WhatsApp. خد فولدر Databases وفولدر Media وانقلهم على كارت ميموري أو فلاشة أو اللاب توب. بعد الفورمات وتسطيب الواتساب، رجعهم مكانهم وهيطلب منك "استعادة" (Restore).
بكدة تكون ضمنت إن محادثاتك في أمان قبل ما تبدأ الفورمات!
pinkman2006
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 09:02 PM in
جالاكسى A
واسف علي الاطاله
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-06-2026 09:13 PM in
جالاكسى A
"ولا يهمك يا غالي، لا إطالة ولا حاجة.. إحنا هنا كلنا عشان نساعد بعض. أهم حاجة إنك قدرت تحمي محادثاتك قبل ما تعمل الفورمات. لو احتجت أي استفسار تاني وأنت بترجع البيانات، أنا موجود!"