hossamos
Active Level 8
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 01:39 PM in
جالاكسى A
السلام عليكم يارب تكونوا كلكم بخير
انا بواجه مشكلة في الشبكة ساعات بتجيلي الرسالة دي وانا شغال علي الموبايل والاقي الخط يفصل ويرجع يشتغل تاني علطول أو بعد كام دقيقة، حد واجه مشكلة زي دي وايه حلها لو سمحتم وشكراً

هاتفي samsung a16 4g
4g
7 Comments
دراغون
Active Level 6
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 04:28 PM in
جالاكسى A
جربت تواصل الاول مع شركه الاتصالات ولو انت شارحتك قديمه حاول تروح تعمل لها استبدال من الفرع
دراغون
Active Level 6
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 04:29 PM in
جالاكسى A
لو ما اتحلتش المشكله بعد تغيير الشريحه في تحديث امني نزل للجهاز حدثه لشهر 3 استبدال الشريحه بيكون مجاني ما بتدفعش عليه اي فلوس لو استمرت المشكله بعد ده وادي الجهاز الصيانه وانت معاك الرساله دي
hossamos
Active Level 8
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 04:42 PM in
جالاكسى A
هما قالولي الشريحة مفهاش حاجة
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-27-2026 10:25 AM in
جالاكسى A
"بص يا صديقي، المشكلة دي (لم يتم إدخال بطاقة SIM) معناها إن الموبايل بيفقد الاتصال بالشريحة فجأة. جرب الخطوات دي بالترتيب وإن شاء الله تتحل:
نضف الشريحة: طلع الدرج ونضف الحتة النحاس اللي في الشريحة بقطعة قماش ناعمة أو "منديل مبلل بكحول بسيط" وسيبها تنشف، عشان أوقات بيبقى فيه تراب بيعمل عازل. جرب "سلوت" تاني: لو موبايلك بياخد شريحتين، انقل الشريحة في المكان التاني وشوف هتفصل برضه ولا لأ. تحديث السوفت وير: اتأكد إنك منزل آخر تحديث للموبايل من الإعدادات، لأن ساعات بتبقى مشكلة "Bug" في السيستم وسامسونج بتبعتلها حل. جرب شريحة تانية: لو لسه بتفصل، جرب تحط شريحة حد صاحبك في موبايلك.. لو اشتغلت تمام يبقى العيب في "شريحتك" ومحتاجة تتغير من الفرع (بـ 5 جنيه تقريباً). إعادة ضبط الشبكة: ادخل على الإعدادات > الإدارة العامة > إعادة ضبط > إعادة ضبط ضبط الشبكة (دي مش بتمسح صورك، بتمسح بس باسوردات الواي فاي والبلـوتوث).
لو عملت كل ده ولسه بتفصل مع أي شريحة، يبقى الأفضل تروح للضمان أو فني يطمن على "بيت الشريحة" نفسه.
نضف الشريحة: طلع الدرج ونضف الحتة النحاس اللي في الشريحة بقطعة قماش ناعمة أو "منديل مبلل بكحول بسيط" وسيبها تنشف، عشان أوقات بيبقى فيه تراب بيعمل عازل. جرب "سلوت" تاني: لو موبايلك بياخد شريحتين، انقل الشريحة في المكان التاني وشوف هتفصل برضه ولا لأ. تحديث السوفت وير: اتأكد إنك منزل آخر تحديث للموبايل من الإعدادات، لأن ساعات بتبقى مشكلة "Bug" في السيستم وسامسونج بتبعتلها حل. جرب شريحة تانية: لو لسه بتفصل، جرب تحط شريحة حد صاحبك في موبايلك.. لو اشتغلت تمام يبقى العيب في "شريحتك" ومحتاجة تتغير من الفرع (بـ 5 جنيه تقريباً). إعادة ضبط الشبكة: ادخل على الإعدادات > الإدارة العامة > إعادة ضبط > إعادة ضبط ضبط الشبكة (دي مش بتمسح صورك، بتمسح بس باسوردات الواي فاي والبلـوتوث).
لو عملت كل ده ولسه بتفصل مع أي شريحة، يبقى الأفضل تروح للضمان أو فني يطمن على "بيت الشريحة" نفسه.
hossamos
Active Level 8
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-28-2026 03:50 PM in
جالاكسى A
تسلم يا غالي ❤❤
Abuel5air
Active Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-03-2026 07:40 PM in
جالاكسى A
طيب انا عندى مشكله تانى الموبايل مش بيجمع المكالمه اصلا والشبكه قويه جدا بيطول كده قبل ميحول المكالمه ايه الحل ؟
hossamos
Active Level 8
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
05-03-2026 10:57 PM in
جالاكسى A
الشبكة في الموبايل ده ضعيفة للأسف