Original topic:

مشكلة في الشبكة

(Topic created on: 04-26-2026 01:39 PM)
193 Views
hossamos
Active Level 8
Options
جالاكسى A
السلام عليكم يارب تكونوا كلكم بخير 
انا بواجه مشكلة في الشبكة ساعات بتجيلي الرسالة دي وانا شغال علي الموبايل والاقي الخط يفصل ويرجع يشتغل تاني علطول أو بعد كام دقيقة، حد واجه مشكلة زي دي وايه حلها لو سمحتم وشكراً
هاتفي samsung a16 4g

image


4g
7 Comments
دراغون
Active Level 6
جالاكسى A
جربت تواصل الاول مع شركه الاتصالات ولو انت شارحتك قديمه حاول تروح تعمل لها استبدال من الفرع
0 Likes
دراغون
Active Level 6
جالاكسى A
لو ما اتحلتش المشكله بعد تغيير الشريحه في تحديث امني نزل للجهاز حدثه لشهر 3 استبدال الشريحه بيكون مجاني ما بتدفعش عليه اي فلوس لو استمرت المشكله بعد ده وادي الجهاز الصيانه وانت معاك الرساله دي
hossamos
Active Level 8
جالاكسى A
هما قالولي الشريحة مفهاش حاجة
0 Likes
جالاكسى A
"بص يا صديقي، المشكلة دي (لم يتم إدخال بطاقة SIM) معناها إن الموبايل بيفقد الاتصال بالشريحة فجأة. جرب الخطوات دي بالترتيب وإن شاء الله تتحل:

​نضف الشريحة: طلع الدرج ونضف الحتة النحاس اللي في الشريحة بقطعة قماش ناعمة أو "منديل مبلل بكحول بسيط" وسيبها تنشف، عشان أوقات بيبقى فيه تراب بيعمل عازل. ​جرب "سلوت" تاني: لو موبايلك بياخد شريحتين، انقل الشريحة في المكان التاني وشوف هتفصل برضه ولا لأ. ​تحديث السوفت وير: اتأكد إنك منزل آخر تحديث للموبايل من الإعدادات، لأن ساعات بتبقى مشكلة "Bug" في السيستم وسامسونج بتبعتلها حل. ​جرب شريحة تانية: لو لسه بتفصل، جرب تحط شريحة حد صاحبك في موبايلك.. لو اشتغلت تمام يبقى العيب في "شريحتك" ومحتاجة تتغير من الفرع (بـ 5 جنيه تقريباً). ​إعادة ضبط الشبكة: ادخل على الإعدادات > الإدارة العامة > إعادة ضبط > إعادة ضبط ضبط الشبكة (دي مش بتمسح صورك، بتمسح بس باسوردات الواي فاي والبلـوتوث).

​لو عملت كل ده ولسه بتفصل مع أي شريحة، يبقى الأفضل تروح للضمان أو فني يطمن على "بيت الشريحة" نفسه.
hossamos
Active Level 8
جالاكسى A
تسلم يا غالي ❤❤
0 Likes
Abuel5air
Active Level 2
جالاكسى A
طيب انا عندى مشكله تانى الموبايل مش بيجمع المكالمه اصلا والشبكه قويه جدا بيطول كده قبل ميحول المكالمه ايه الحل ؟
0 Likes
hossamos
Active Level 8
جالاكسى A
الشبكة في الموبايل ده ضعيفة للأسف
0 Likes