Original topic:

مشكلة البطارية بتفضي بسرعة

(Topic created on: 01-15-2021 02:43 PM)
303 Views
MostafaEsawy
Beginner Level 5
Options
جالاكسى A
انا جهازي Samsung galaxy A71 البطارية بتفضي بسرعة مع العلم انا بشحن الموبايل 100% وسعات بشحنة وهو 50% هل دة في ضرر وقافل خاصية الشحن السريع هل لو فرمط الموبايل وبدأته من اول و جديد هيظبط معي؟
6 Comments
Mostafa88756
Active Level 7
جالاكسى A
أفضل طريقة هى انك تقوم بشحن البطارية من 20% إلى 85% كحد أقصى أى انك لا تنتظر أن تفرغ البطارية تماماً ولا تشحنها حتى الإكتمال.

وهذا لأن أول 20% البطارية تبذل بهم جهد أعلى بكثير وهكذا بالنسبة لأخر 15% ومعنى ان البطارية بذلت جهد كبير فهذا سيترتب عليه ضعف أداء البطارية ونقص عمرها الإفتراضي تدريجياً.
Mostafa88756
Active Level 7
جالاكسى A
الشحن السريع لن يضر بالبطارية
إن لم يكن هناك خلل في بطاريتك أو شاحنك، لن يتلف الشاحن السريع ببطارية هاتفك ولن يلحق بها أي ضرر على المدى البعيد
A8k
Active Level 6
جالاكسى A
دعيب سوكيت الجهاز
0 Likes
KINGMOUNIR
Active Level 8
جالاكسى A
استخدم الشاحن الاصلى وحاول دائما تخلى نسبة الشحن من ٤٠ الى ٨٠ فى المية
0 Likes
sherif88
Active Level 1
جالاكسى A
جرب تعمل ريست وشوفها هتظبط معاك ولا لا لان احيانا بعد الابديت بلاقى الدنيا بايظه بس بمجرد ما بعمل فورمات الدنيا بتظبط 👌
0 Likes
Artist8
Active Level 10
جالاكسى A
موضوع الشحن ده فيه كلام كتير، أنا بيعمل زيك و بطاريتى برده بتنقص بسرعة ، و إلى أعرفهم بيجيبوا الجهاز ينزل خالص و بعدين يشحنون بطاريتهم برده تعبت ، و تعبت أكتر من بطارية موبايلى ، شركة سامسونج نفسها كانت كاتبة على موقعها إن أفضل حاجة للبطاقة أنك تخليها فوق ال ٥٠ %
عموما ممكن يكون عندك حاجات هى إلى بتستهلك بطارية كتير ، و بعدين كده كده عمرها هيبقى مع الإستخدام شوف انت جايبه بقالك أد إيه برده ....
لو معندكش تطبيقات إستهلاكها غريب أو مشكوك فيه ، كبر دماغك و عيش حياتك
0 Likes