Original topic:

غلطة "قاتلة" بنعملها كلنا وبتبوظ الموبايل ببطء! ⚠️🔋

(Topic created on: 04-19-2026 10:40 PM)
394 Views
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
جالاكسى A
يا جماعة، لاحظت حاجة بتتكرر كتير وحبيت أنبهكم ليها عشان نحافظ على أجهزتنا..

​أكبر غلطة بنقع فيها هي "استخدام الموبايل وهو واصل بالشاحن في مهمات تقيلة" (زي الألعاب التقيلة، أو مكالمات الفيديو الطويلة، أو التصوير لفترات كبيرة).

ليه دي غلطة؟

ببساطة، الموبايل بيسخن من حاجتين في وقت واحد:

  1. الشحن: عملية كيميائية بتولد حرارة طبيعية.
  2. المعالج: بيبذل مجهود فبيطلع حرارة.
​الحرارة "المزدوجة" دي هي العدو الأول لبطاريات الليثيوم، وبتقلل عمرها الافتراضي بسرعة جداً، وممكن تخلي الموبايل "يهنج" (Thermal Throttling) عشان يحمي نفسه.

نصيحة أخوكم: لو الموبايل على الشاحن، سيبه يرتاح لحد ما يخلص، أو استخدمه في حاجات بسيطة زي الشات.. حافظوا على موبايلاتكم تعيش معاكم أكتر!

​مين فيكم كان بيعمل الغلطة دي وهو مش واخد باله؟ شاركونا في التعليقات. 👇

8 Comments
جالاكسى A
شكرا جزيلا تسلم عيون الجميل ❤❤😊🙏🙏
جالاكسى A
حبيبي يا غالي، تسلملي من كل شر يا رب.. ده بس من ذوقك وأصلك الطيب يا صديقي العزيز، وكلامك ده والله هو اللي بيشجعني دايماً.. منورني ومنور الدنيا كلها بوجودك. ❤❤❤❤😊😊😊😊😊❤❤❤😊😊
جالاكسى A
😊👏
جالاكسى A
❤❤❤😊😊😊🙏🙏🙏👏❤❤
جالاكسى A
جالاكسى A
❤❤😊👏
0 Likes
Ali_Samir
Active Level 1
جالاكسى A
سامسونج ضايفة ميزة جميلة لما تحب تلعب تقريبا بتفصل البطارية وتخلي الموبايل كأنه شغال علي الشاحن بشكل مباشر
Advanced Settings > GameBooster Settings
1777722688286.jpg
جالاكسى A
الله ينور عليك الميزه دي فعلا رهيبه هي عباره عن لما تفعلها و توصل الشاحن البطاريه مش بتستقبل الطاقه الطاقه داخله للمعالج مباشر علشان يديك احسن اداء و استقرار ❤😊