Sheko1993
Beginner Level 4
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-27-2026 07:29 PM in
جالاكسى A
حدث عطل بخاصية ال NFC بهاتفى A53 5g من بعد ما تم التحديث الأخير .. و يظهر بكل البرامج انه فعال و لكنه لا يتم قراءت أى بطاقة NFC مثل كارت الكهرباء مع العلم بأننى كنت استخدمه فى وقت سابق لنفس الكارت و تم تجربة كروت اخرى و لا يتم قراءتها ايضا
4 Comments
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-27-2026 07:36 PM in
جالاكسى A
مشكلة غريبة بس جرب الخطوات دي بالترتيب، وإن شاء الله هتتحل من غير صيانة:
مسح بيانات التطبيق: ادخل على الإعدادات > التطبيقات > واضغط على علامة التصفية (Filter) وفعل "إظهار تطبيقات النظام"، وابحث عن NFC.. ادخل عليه واعمل 'مسح التخزين المؤقت' (Clear Cache) و 'مسح البيانات' (Clear Data) واعمل ريستارت للموبايل. وضع الطيران: فعل وضع الطيران لمدة 30 ثانية واقفله، ده بيعمل إعادة تنشيط لكل مستشعرات الاتصال اللاسلكي. تجريد الموبايل: لو مركب جراب (Cover) سميك أو فيه مغناطيس، جرب تشحن الكارت والموبايل 'من غير الجراب' لأن الـ A53 الحساس بتاعه في منطقة معينة في الظهر وممكن الجراب يضعف الإشارة. لو كل ده منفعش، جرب تعمل 'إعادة تعيين ضبط الشبكة' (Reset Network Settings)، ودي مش بتمسح بياناتك بس بتمسح باسوريدات الواي فاي."
مسح بيانات التطبيق: ادخل على الإعدادات > التطبيقات > واضغط على علامة التصفية (Filter) وفعل "إظهار تطبيقات النظام"، وابحث عن NFC.. ادخل عليه واعمل 'مسح التخزين المؤقت' (Clear Cache) و 'مسح البيانات' (Clear Data) واعمل ريستارت للموبايل. وضع الطيران: فعل وضع الطيران لمدة 30 ثانية واقفله، ده بيعمل إعادة تنشيط لكل مستشعرات الاتصال اللاسلكي. تجريد الموبايل: لو مركب جراب (Cover) سميك أو فيه مغناطيس، جرب تشحن الكارت والموبايل 'من غير الجراب' لأن الـ A53 الحساس بتاعه في منطقة معينة في الظهر وممكن الجراب يضعف الإشارة. لو كل ده منفعش، جرب تعمل 'إعادة تعيين ضبط الشبكة' (Reset Network Settings)، ودي مش بتمسح بياناتك بس بتمسح باسوريدات الواي فاي."
Sheko1993
Beginner Level 4
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-27-2026 08:59 PM in
جالاكسى A
عملت كده قرأ فعلا مرة و لكن عند نقل شحنة الكهرباء لا يقرأ مرة اخرى 😔
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-27-2026 09:04 PM in
جالاكسى A
بما إنه قرأ مرة يبقى المستشعر عندك سليم هاردوير والحمد لله. المشكلة دلوقتي غالباً في 'تطبيق الشحن' نفسه أو في وضعية الكارت. جرب الخطوات النهائية دي:
وضعية الكارت: حاول تثبت الكارت في أعلى ظهر الموبايل (جنب الكاميرات) لمدة 5 ثوانٍ من غير ما تحركه خالص وقت نقل الشحنة. تحديث تطبيق الشحن: تأكد إن تطبيق (سهل أو خالص أو غيرهم) محدث لآخر إصدار، وامسح الكاش (Cache) بتاع التطبيق نفسه من الإعدادات. إيقاف توفير الطاقة: لو مفعل وضع توفير الطاقة (Power Saving)، اقفله وأنت بتشحن الكارت لأن النظام أحياناً بيقلل طاقة مستشعر الـ NFC للحفاظ على البطارية. تجريد الجهاز: جرب تشحن الكارت والموبايل 'من غير جراب' تماماً، لأن حتى لو الجراب خفيف ممكن يعمل عازل بسيط يقطع نقل البيانات في نص العملية.
لو لسه بيعلق، جرب تشحن كارت تانٍ (مثلاً كارت كهرباء غيره أو بنك) عشان نتأكد إن العيب مش من شريحة كارت الكهرباء نفسه."
وضعية الكارت: حاول تثبت الكارت في أعلى ظهر الموبايل (جنب الكاميرات) لمدة 5 ثوانٍ من غير ما تحركه خالص وقت نقل الشحنة. تحديث تطبيق الشحن: تأكد إن تطبيق (سهل أو خالص أو غيرهم) محدث لآخر إصدار، وامسح الكاش (Cache) بتاع التطبيق نفسه من الإعدادات. إيقاف توفير الطاقة: لو مفعل وضع توفير الطاقة (Power Saving)، اقفله وأنت بتشحن الكارت لأن النظام أحياناً بيقلل طاقة مستشعر الـ NFC للحفاظ على البطارية. تجريد الجهاز: جرب تشحن الكارت والموبايل 'من غير جراب' تماماً، لأن حتى لو الجراب خفيف ممكن يعمل عازل بسيط يقطع نقل البيانات في نص العملية.
لو لسه بيعلق، جرب تشحن كارت تانٍ (مثلاً كارت كهرباء غيره أو بنك) عشان نتأكد إن العيب مش من شريحة كارت الكهرباء نفسه."
النجمالثاقب
Expert Level 2
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
03-27-2026 09:06 PM in
جالاكسى A
ان شاء الله خير ❤