Original topic:

عبدو

(Topic created on: 12-11-2021 01:40 PM)
96 Views
aiwkwje
Beginner Level 3
Options
جالاكسى A
هو عادي لو انا شحنت a52s بشاحن ٣٣ وات هل هيكون في ضرر على البطارية ولا لا وهل هيشحن الموبايل بسرعة ٢٥ عادي جدا بلا اي مشاكل
9 Comments
BassamSaleh
Active Level 5
جالاكسى A
لو شحنت بشاحن ١٢٠ وات هو الفون هيشحن بالقدره المتاحه ليه ٢٥ وات فقط لو عايز تتاكد حط الشاحن ١٥ وسوف وقت الشحن وبعد كده وصل ال ٣٣ وات شوف وقت الشحن هتلاقيه تغير بسيط فى الوقت من ١٥ دقيقه ل ٢٠ دقيقه فاهم قصدى
0 Likes
aiwkwje
Beginner Level 3
جالاكسى A
يعني البطارية مش هيحصلها حلجه
0 Likes
BassamSaleh
Active Level 5
جالاكسى A
لا متقلقش انا بشحن بشاحن ٣٠ وات بتاع رينو ٤ وشغال عادى
0 Likes
القرشى
Expert Level 1
جالاكسى A
دائرة الشحن الخاصة بالهاتف تتأثر على المدى البعيد بسبب الفولت الزائد لو قمت بالشحن المتواصل من هذا الشاحن أما لو ذلك أمرعارض بضع مرات متفرقات فلا بأس فلن يكون هناك خطورة على مكونات دائرة الشحن الخاصة بالهاتف .
0 Likes
aiwkwje
Beginner Level 3
جالاكسى A
طيب انا مش فاهم يعني مش حنش الموبايل بشاحن ٣٣ وات هو عامة كدا كدا بتاع شاومي note 10s
0 Likes
BassamSaleh
Active Level 5
جالاكسى A
لو كان فولت زايد كانت شحنت بقوه ال ٣٣ او ٦٥ وات لكن الفون بياخد الفولت بتاعو فقط اللى متبرمج عليه مش بيدخله فولت زايد ولا اى شى لو كان كده كان قرا الفولت الزياده اللى بتقول غليه كان قلل وقت الشحن لو قرا ال ٣٣ او ٦٥ او ١٢٠ انا جربت كل دول اى شاحن فيهم قراهم ٢٥ وات فقط وعطانى وقت ال ٢٥ وات فى الشحن
0 Likes
القرشى
Expert Level 1
جالاكسى A
دائرة الشحن الخاصةبأى هاتف تصمم على عدد فولت وعدد وات معين للشحن السريع والشحن العادى ومثال لذلك هاتف A70 مصمم 15 وات للشحن العادى و25 وات للشحن السريع ولو شحنته بشاحن 120 وات فلن يستقبل غيرهم إذا باقى 120 وات وهم 95 وات هل الشاحن سيقوم بشفطهم لكى لايكونوا عبئ على دائرة الشحن أم ستظل الدائرة صدادة أمام هذا الكم الفائض .. هل ينفع أننى أضئ مصباح مصمم للعمل على تيار 110 فولت على تيار 220 فولت .
0 Likes
القرشى
Expert Level 1
جالاكسى A
الشاحن مصمم على عدد فولت معين وعدد وات معين لدائرة شحن معينة لهاتف معين .. يعنى شاحن هاتف A70 مصمم على2.77 أمبير و9 فولت 2.77×9يساوى 24.93 وات ماينفعش أشحنه بشاحن آخر لهاتف آخر مصمم على 3.1 أمبير و 8 فولت يساوى 24.8 وات مع أنه فى النهاية قدرة الشحن الخارجة من الشاحنين واحدة ولكن دخل الشاحنين مختلف ودائرة الشحن الخاصة بهم تختلف كذلك .
0 Likes
Amira-elnagar
Moderator
Moderator
Options
جالاكسى A

مساء الخير يا فندم مع حضرتك اميرة من سامسونج مصر

بنشكرك جدا علي طرح سؤالك ونتمنى لحضرتك يوم سعيد

فى البدايه بعتذر لحضرتك جدا عن المشكله اللى بتواجه

بناء على سؤالك

جهاز a52s يدعم شاحن 25وات 
يفضل شحن الجهاز بشاحن الاصلي لة