mutapha
Active Level 3
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-28-2026 04:59 PM (Last edited 04-28-2026 04:59 PM ) in
جالاكسى A
هو ازاي سعر شاحن سامسونج في التوكيل ١٠٠٠ ج بالكابل وفي توكيلات سامسونج تانية تابعة لراية ب ٦٥٠
وموجود في اماكن تانية ب ٤٠٠ و ٥٠٠
تفاوت الاسعار دا طبيعي ؟
3 Comments
yossefnaser
Active Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-28-2026 05:17 PM in
جالاكسى A
في رايه هيديك حاجة اورجنال بس مش سامسونج زي انكر وجويروم ويوجرين والانواع دي انما تجيب الشاحن ذات نفسه من التوكيل اضمن
TheUnκn0ωη
Expert Level 5
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-28-2026 05:26 PM in
جالاكسى A
الفكرة تكمن في موديل الشاحن
الشاحن الي بتتكلم عنه 1000 او 1500ج غالبا 25وات بالتقنية الجديدة الي هي ال GAN
لاكن القديم سعره اقل عشان موديل اقدم
طب هل ده يفرق؟
من نحية التقنية الجديدة فاه تفرق في ميزات كتير عن القديم لاكن مش هتفرق مثلا فانها تشحن اسرع بفرق كبير يظل الاتنين 25وات
فكل توكيل عنده مخزون من حاجة معينة سواء الجديد او القديم
واتاكد تاني لان سعر راس الشاحن فقط من 500 ل 600ج القديم
والجديد تقريبا ب 1000
كل ده من غير الكابل فانت برده اتاكد من النقطة دي
في بدايل تانية من براندات معروفة عالميا ومضمونة زي:
Anker, Ugreen
وكراي شخصي وعن تجربة، شواحن الانكر هي البديل الافضل بدل سامسونج
الميزة فيها انك تقدر تستخدم الشاحن لاكتر من جهاز بغض النظر عن نوعه بدون ضرر
عكس شواحن الشركات الي يفضل يتشحن بيها اجهزة الشركة نفسها فقط، بسبب ان كل شركة ليها بروتوكول معين في الشحن
البراندات دي مضمونة، سعرها بيبقي غالبا ارخص بفرق بسيط عشان المنافسة بس
وليك حرية الاختيار
👇تقدر تقرأ اكتر عن شواحن انكر من هنا
https://r2.community.samsung.com/t5/اخرى/شاحن-Anker-Zolo-20W-GaN-البديل-الذكي-والأكثر-أماناً-من-شواح...
الشاحن الي بتتكلم عنه 1000 او 1500ج غالبا 25وات بالتقنية الجديدة الي هي ال GAN
لاكن القديم سعره اقل عشان موديل اقدم
طب هل ده يفرق؟
من نحية التقنية الجديدة فاه تفرق في ميزات كتير عن القديم لاكن مش هتفرق مثلا فانها تشحن اسرع بفرق كبير يظل الاتنين 25وات
فكل توكيل عنده مخزون من حاجة معينة سواء الجديد او القديم
واتاكد تاني لان سعر راس الشاحن فقط من 500 ل 600ج القديم
والجديد تقريبا ب 1000
كل ده من غير الكابل فانت برده اتاكد من النقطة دي
في بدايل تانية من براندات معروفة عالميا ومضمونة زي:
Anker, Ugreen
وكراي شخصي وعن تجربة، شواحن الانكر هي البديل الافضل بدل سامسونج
الميزة فيها انك تقدر تستخدم الشاحن لاكتر من جهاز بغض النظر عن نوعه بدون ضرر
عكس شواحن الشركات الي يفضل يتشحن بيها اجهزة الشركة نفسها فقط، بسبب ان كل شركة ليها بروتوكول معين في الشحن
البراندات دي مضمونة، سعرها بيبقي غالبا ارخص بفرق بسيط عشان المنافسة بس
وليك حرية الاختيار
👇تقدر تقرأ اكتر عن شواحن انكر من هنا
https://r2.community.samsung.com/t5/اخرى/شاحن-Anker-Zolo-20W-GaN-البديل-الذكي-والأكثر-أماناً-من-شواح...
Omararef
Expert Level 1
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-28-2026 10:54 PM in
جالاكسى A
شاحن السامسونج بيبقى وزنه تقيل شوية الاصلي وفيه منه كوبي طبق الاصل بس اخف وزن شوية والاتنين هيشحنو شحن سريع بس الفرق في عمره الافتراضي الاصلي بيعيش سنوات