Original topic:

رد: ضعف شبكة سامسونج A71

(Topic created on: 09-06-2020 10:24 AM)
191 Views
mfoulyy
Active Level 1
Options
جالاكسى A

ما كنت اتوقع ان تليفون ب 7000 جنية لايستقبل شبكة. جميل في التصميم وكل حاجة بس اهم حاجة بالتليفون النت والاتصال التليفون للاسف الشبكة بتاعته ضعيفة جدا ولازم اعمل التليفون كذا مرة باليوم على وضع الطيران حتي استطيع ان اتصل. والشيء التاني ان علامة اتصال التليفون بالنت بتختفي وبرغم ان فاتح الموبايل داتا التليفون مش بيلقط شبكة. التليفون بقاله اسبوعين او اكتر لكن قرفني في عيشتي ومش عارف اشتغل. 

السؤال: هل ده عيب في ال Model كله A71 ولا تليفوني انا بس اللي مش شغال. لانه حتى التليفونات اللي بزراير اللي تمنها لايتعدى ٥٠٠ جنيه بتستقبل 4G بنفس المنطقة بنفس البيت. يعني الشبكة مفيهاش اي مشكلة عندي.

ارجو التواصل معي لاني بجد مش عارف مين ممكن يحل المشكلة دي. هل التليفون هيتغير ولا الموديل ولا فيه طريقة الشبكة تقوى بيها ؟

الرجاء سرعة الرد

14 Comments
جالاكسى A
انت ممكن تخليها 3g لو انت فى مكان 3g انما لو بتغير أماكن من 3gل4g الشبكه ممكن تعلق معاك
IsraaDawoud
Active Level 2
جالاكسى A

انا عندى نفس المشكلة وجربت اكتر من شبكة موبايل وواضح جدا ان العيب فى التليفون خاصة ان اختى فى نفس البيت معاها موبايل سامسونج موديل اقدم بكتير ونفس الشبكة عندها شغالة عادى

mfoulyy
Active Level 1
جالاكسى A
انا شغال في مجال الاتصالات يعني عملت كل المحاولات دي بدون فايده، مفيش حل غير اني اروح مركز صيانة تابع لفودافون لاني اشتريت التليفون عن طريقها، بس انا مستغرب ان محدش من شركة سامسونج حاول التواصل معي.
0 Likes
Samah-Ahmed
Expert Level 5
جالاكسى A

مساء الخير يا فندم

مع حضرتك سماح من سامسونج مصر

بنشكرك جدا علي طرح سؤالك ونتمنى لحضرتك يوم سعيد

فى البدايه بعتذر لحضرتك جدا عن المشكله اللى بتواجهك

بناء على سؤالك من الموضح أن حضرتك بتواجه مشكله فى الشبكه الخاصه بجهاز حضرتك

استأذن حضرتك فى اتباع الخطوات الأتيه للتمكن من المساعده

1-الدخول الى الضبط

2 -اختيار  المزيد

3- المزيد من الشبكات

4- شبكات الهاتف المحموله

5- نمط الشبكة

6- حضرتك بتختار شبكة اخرى غير الشبكة المستخدمة

ممكن نجرب وضع الطيران ثم تشغيله مرة أخرى لتنشيط الشبكة

لو نفس المشكله مستمره

يرجى  اعادة ضبط المصنع للجهاز.

الضبط

الاداره العامة

إعادة الضبط

إعادة تعيين بيانات المصنع

إعادة ضبط

مسح الكل.

قبل البدء في هذه الخطوة, يرجى نسخ بيانات الهاتف.ويمكن تحزينها من خلال الرابط التالي الخاص ببرنامج

Samsung smart switch

http://www.samsung.com/eg/support/smartswitch/

ولو عند حضرتك أى استفسار أخر

موجودين تحت أمر حضرتك وفى خدمتك فى أى وقت

شكرا لحضرتك ولوقتك

0 Likes
mfoulyy
Active Level 1
جالاكسى A
حضرتك انا عملت كل الخطوات دي، ورحت بالتليفون التوكيل مرتين يتصلح في المرة الأولى قعد اسبوع ورجع بنفس المشكلة، دانتى انه هناك بدل ما يتصلح باظ فيه مكان دخول الشاحن، روحت بيه مرة تاني فضل عندكم شهر فسألت ليه شهر، قالوا دي تاني مرة الجهاز ييجي بنفس المشكلة فلازم نختبره شوية، كل ده طلع بلح، والجهاز زي ما هو وانا مش عارف اعمل ايه فيه، الشركة مش راضية تبدله ولا عارفة تصلحه!، !!!المفروض انا اعمل ايه؟
انا نشرت البوست ده قبل ما يمر الشهر بتاع الاستبدال، بس بحكم شغلي وبسبب اني كنت فاكر ان حل المشكلة بسيط ،
ارجو الحل انا دلوقتي ليه ادفع في جهاز مستلمه منكم بايظ، وازاي شركة كبيرة زي سامسونج مش عارفة تصلح الجهاز لولا الضمان كنت صلحته برة،

احترموا اسم الشركة بقى اللي طلعت واخده صيت على الفاضي .

انا لغاية النهاردة مستخدمتش الجهاز اسبوعين على بعض.

وللاسف مفيش حد مهتم يتواصل معايا من سامسونج المحترمة، وكل مرة لازم اسافر للفرع ويتركن الفون بدون اي تصليح ولا زفت.

شكرا لقراءة مشكلتي
0 Likes