Original topic:

الجهاز بيسخن دايما

(Topic created on: 05-02-2026 10:15 AM)
83 Views
gokarggfv
Active Level 1
Options
جالاكسى A
سامسونج a25
2 Comments
جالاكسى A
يا غالي، الـ Samsung A25 بيجي بمعالج (Exynos 1280)، والمعالج ده معروف إنه بيميل للسخونة شوية مع الاستخدام التقيل أو الألعاب، بس لو السخونة 'دايماً' وفي الاستخدام العادي، جرب الحلول دي:

تحديث النظام: اتأكد إنك منزل آخر تحديث للسوفت وير، لأن سامسونج نزلت تحديثات بتحسن استهلاك الطاقة وبتقلل الحرارة.تطبيقات الخلفية: ادخل على الضبط > العناية بالجهاز > البطارية، وشوف إيه أكتر تطبيق بيسحب شحن، واعمل له 'وضع السكون العميق' (Deep Sleep).وضع التوفير: لو السخونة مضايقاك جداً، فعل وضع 'توفير الطاقة'، ده بيقلل تردد المعالج فبيبرد الجهاز فوراً.الشبكة: لو المكان اللي أنت فيه شبكته ضعيفة، الموبايل بيبذل مجهود كبير عشان يلقط إشارة وده بيسخن الجهاز جداً، حاول تعتمد على الـ Wi-Fi أكتر.

لو الموبايل لسه جديد، استنى عليه كام يوم لحد ما 'النظام' يتعرف على نمط استخدامك (Learning Usage Patterns) والحرارة هتهدأ لوحدها
ElGhitany
Active Level 7
جالاكسى A
انتبه من الردود الى بتجيلك علشان فى ناس كتير بيستخدموا Ai
فى الرد 😂😂