Original topic:

التوكيل والستهبال

(Topic created on: 03-19-2021 03:03 PM)
455 Views
Suee
Active Level 4
Options
جالاكسى A

يا جماعة انا بقالي شهر رايحة جاية على التوكيل عشان عندي مشكلة فالميكرفون ولما كنت بروح المشكلة مكنتش بتبقى ظاهرة عشان بيبقى شغال عادي ومرة عملولي أبديت سريع ولما رحتلهم تاني عملولي سوفتوير وبعد السوفتوير سألت الموظف هناك في حال إن المشكلة ظهرت تاني بعد الضمان إيه اللي يتم قال لي بكلم خدمت العملاء ويعملولي اسثناء للضمان وفعلا المشكلة حصلت معايا تاني اكتر من مرة وكلمت خدمت العملاء وقالولي اسلم الموبيل وهيشوفو المشكلة ويردوا علي رحت كان يوم أحد سلمت الموبيل وكلموني تاني يوم من قسم الشكاوي قالو لي الجهاز مفهوش مشكلة طبعا هما ملحقوش يشوفوه لأن أنا كنت مبلغاهم إنه مش بيحصل على طول المهم رحت اسلتمته وبعدها بـكام يوم حصل نفس المشكلة تاني وكلمتهم ولما كلموني قسم الشكاوي تاني وقالولي اسلم الجهاز لو المشكلة حصلت تاني وفعلا حصلت اكتر من مرة واكتر من الأول ورحت النهاردة سلمت الجهاز والميكروفون مش شغال خالص بقى شافوه قالولي محتاج بوردة .. النهاردة ببعت على الواتساب عشان اشوف حالة الصيانة ردوا وقالولي إنه تم فحص الموبايل ومفهوش مشكلة!! طب منين مفهوش مشكلة ومنين الموظفة شافت المشكلة لايف وقالتلي محتاج بوردة مع العلم إن البوردة دي معناها إن الموبايل يفصل تماما وميقومش!!

طبعا أنا مسكتش وقدمت شكوى في حماية المستهلك ومستنية منهم الرد .. خلاصة الموضوع إن توكيل سامسونج عبارة عن نصب!! 

محتاجة مسعادتكم اللي يعرف يساعد أو اللي يعرف يوصلني لمسؤول في سامسونج يا ريت عشان واضح إني فيه استهبال كبير

....................

تعديل: انا استلمت الموبايل النهاردة كان عند الجهاز القومي وبلغوني ان المشكلة مظهرتش معاهم وطبعا قالو لي لو المشكلة ظهرت تاني بسلم الموبايل التوكيل تاني والموبايل دلوقتي تحت الاختبار فا اديني هتابع واشوف

17 Comments
SelimEMahmoud
Active Level 1
جالاكسى A
عالم زباله والله فعلا انا اول ما اشتريت الفون الفايبريشن كان بايظ اتعذبت والله عقبال اما اتصلح وفي الاخر الضهر اتركب غلطت والفايبرشن ضعيف حاجه وسخه
0 Likes
Suee
Active Level 4
جالاكسى A

والله أنا تعبت معاهم

MohHeikal
Active Level 6
جالاكسى A
لما بتعملي ريستارت بيرجع يشتغل ولا بيفضل فاصل؟
0 Likes
Suee
Active Level 4
جالاكسى A

لا بيرجع يشتغل تاني وبعد كام يوم المشكلة بترجع تاني

0 Likes
MohHeikal
Active Level 6
جالاكسى A
هستأذنك تجربي الحل دا
هتعطلي الأوبشن دا من اعدادات Bixby

Screenshot_20210319-104548_Bixby Voice_35930.jpg

MohHeikal
Active Level 6
جالاكسى A
للتوضيح المساعد الصوتي بتاع سامسونج بيخلي المايك مفتوح طول الوقت ودا بيخليه يهنج بعد فترة ويفصل وتتفاجئي اثناء المكالمات ان الطرف التاني مش سامعك
وحتى لو موصلة سماعه هتلاقي نفس المشكلة لأن اللي بيفصل تعريف المايك في السوفتوير مش المايك نفسه
انا عانيت مع المشكلة دي ودورت على حل لها ولقيت ناس كتير بتعاني منها وجربوا حلول كتير منها ضبط المصنع وسوفت وعملوا زيك ويروحوا للصيانة ميفهموش المشكلة وبعد ريستارت الدنيا تظبط يسلموهم الموبايل على انه سليم او خلاص حلوا المشكله وطبعا هتتكرر لأن الحلول كانت غلط
أستأذنك بعد كام يوم لو المشكلة اتحلت او حتى اتكررت توضحي كدا بكومنت
Suee
Active Level 4
جالاكسى A

tayeb ana hgrb lma 2stlm el mobile insha'allah 3shan howa lssa fl branch, wana 3mlalhom moshkela w 2oltelhom msh hstlmoh 3'eir lma yklmony mn 7mayt el mostahlek 3shan ana already m2adema shakwa henak

MohHeikal
Active Level 6
جالاكسى A
المشكله انهم ميتغابوش ويفتحوا الموبايل بإفتراض المشكلة هاردوير وهي ملهاش علاقة خالص
ابقى طمنينا هنا وصلتي لإيه معاهم
0 Likes
Suee
Active Level 4
جالاكسى A

homa 2sln msh 3yzeen y3mlo 7aga fl mobile 3shan shyfeen eno mfhosh 7aga w by2olo 2nohom sawaro video w b3atoh l 7mayt el mosathlek .. fana hstanna lma yklmony mn 7mayt el mostahlek w htlob test 2sbo3 b3d mastlemoh w h3ml el settings bta3 bixby da wgarrab wshof