Original topic:

نوت ٩

(Topic created on: 11-08-2020 11:27 PM)
76 Views
adel44
Active Level 6
Options
جالاكسى نوت
I am a Note 9 user, I'm completely annoyed by Samsung's recent decision "3 Years Software Major updates" that My Note 9 phone has not included, but at the same time it will be included to Note 10 Lite, which has the same Note 9's Exynos Processor, therefore, I will Most Probably upgrade to Apple devices, Unless You re-evaluate and Appreciate Your Note 9 Users with Such Decision. أنا مستخدم نوت ٩ منزعج جداً من قرار سامسونج الأخير بأن هاتف النوت ٩ لم يتم ذكره بقوائم الاجهزه التي ستتلقي ٣ تحديثات رئيسيه، في حين انكم ستحدثون جهاز نوت ١٠ لايت اللذي يحمل نفس العقل "إكسينوس بروسيسور" واغلب مكونات النوت ٩، وان لم يتم اعاده النظر في هذا القرار بضم هاتفي لقائمة تلقي تحديث اندرويد ١١ فلن اكون مستخدما مره اخري لهواتف سامسونج نوت، وسوف اقوم بالترقيه لاجهزه أبل الداعمه للتحديثات لأكثر من ٥ سنوات. 
4 Comments
Artist8
Active Level 10
جالاكسى نوت
أنا معك فى النقطة دى ، بس أنا أعتقد إن ممكن يكونو أخدو بسنة الإصدار مش بالمعالج ، بمعنى إن note 9 ده إصدار 2018 أما note 1p lite هو إصدار 2020 ، حتى و لو بنفس المعالج ، ده غير إن note 9 كان بأندرويد 8
أحب كمان أنبهك لحاجة كمان، عل. الرغم إنى من محبى منتجات Apple , و أنا شخصيا كنت هاجيب iPhone من شهرين و بعدين تراجعت عن إختيار
مش فاهم إيه الحكمة من إنهم يدعمو الجهاز بالتحديثات لمدة خمس سنين ، مع العلم إن البطارية نفسها بعد ٣ سنين تقريبا بتكون إستهلكت و محتاجة تتغير ، و الجهاز نفسه مش هيبقى شغال بنفس الكفاءة لأنه مستهلك برده ، ضيف على كده إن Apple بتقلل سرعة المعالج للأجهزة القديمة عشان تحافظ على البطارية و على مكونات الجهاز ....
ده غير إنك بعد ٣ سنين تقريبا هتكون زهقت من الجهاز و عاوز تغيره ، حتى لو جديد بيلمع من غير خدوش و عليه أحدث software موجود
0 Likes
Ahmed6456
Active Level 6
جالاكسى نوت
سؤال انا من مستخدمي الاندرويد فا هل لو ذهبت لapply هقدر اتعايش عادي ولا هقابل مشاكل
0 Likes
Artist8
Active Level 10
جالاكسى نوت
حسب طريقتك فى الإستخدام ، apple iOS المفترض إن إستخدامه أسهل ، التعامل مع الشاشة الرئيسية مش هيبقى فيه مشكلة ، كأنك منزل launcher مختلف بس ..
الى هيقابلك مثلا إن مفيش إمكانية تركيب كارت ذاكرة ، الشاحن بتاع apple بطئ و حتى السريع منه بطئ برده و لازم تشتريه بنفسك " أساسا التليفون بقى بيجى من غير إكسسوارات خالص "
لكن الإستخدام الفعلى للجهاز مظنش هيبقى فيه مشكلة ... أكيد هيبقى مختلف شوية بس هتتعود عليه و تفهمه بسرعة
من ضمن المزايا مثلا إن التحديث بينزل لكل الناس فى وقت واحد ، و لو فيه مشكلة Apple بتحلها لكل الناس مع بعض و بسرعة ..دى ميزة مهمة جدا و مش موجودة فى سامسونج للأسف
مش هتقدر تتصل للجهاز حد تانى و لا بلوتوث و لا WiFi
أعتقد إن معظم التطبيقات كمان عليه بفلوس
I message كمان هيعجبك أوى ، و لو بتكلم حد
معاه iPhone مش هتحتاج برامج chat أساسا لأنه فعليا أظرف و آمن أكتر من أى برنامج chat موجود ..
حاول تشوف حد مع iPhone و تستخدمه و لو دقايق بس كده شوف هتتعامل معاه مرتاح ولا لأ
0 Likes
Samah-Ahmed
Expert Level 5
جالاكسى نوت

صباح الخير يا فندم

مع حضرتك سماح من سامسونج مصر

بنشكرك جدا على مشاركتك معانا

وبنتمنى لحضرتك يوم سعيد

حتى الان لم يتم تحديد الاجهزة التى سوف تستقبل Android 11

أستأذن حضرتك فى تفعيل التحديث التلقائى وفى حاله اصدار أى تحديث للجهاز هيتم نزوله عند حضرتك 

سامسونج دايما الرائده فى ابهاركم

ولو عندك أى استفسار أخر

هتلاقينا موجودين تحت أمرك فى أى وقت

شكرا لحضرتك ولوقتك

0 Likes