nbgdfhj
Beginner Level 4
Options
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-25-2026 07:15 PM in
جالاكسى نوت
عندى مشكلة ظهرت ف الشاشة بتغمق مرا واحده كدا ولما بطفي الشاشه وبشغلها بترجع طبيعية معرفش دا من اية او اية السبب الرجاء الرد من دعم سامسونج
1 Comment
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
- Mark as New
- Subscribe
- Subscribe to RSS Feed
- Permalink
- Report Inappropriate Content
04-26-2026 09:54 AM in
جالاكسى نوت
أهلاً بك يا فندم. المشكلة اللي بتوصفها (تغير مفاجئ في ألوان الشاشة أو غمقان وبترجع طبيعي لما تقفلها وتفتحها) غالباً بتكون بداية لخلل في فلاتة الشاشة أو تأثر بكسلات الشاشة بالحرارة أو الاستخدام الطويل، وده عيب هاردوير "كامن" بيظهر مع الوقت في موديلات النوت 10.
لكن قبل ما تقرر إنها صيانة، جرب الخطوات دي عشان نتأكد إن مفيش تضارب في السوفت وير:
خاصية Always On Display: جرب تشغلها وخليها "تعمل دائماً"، وشوف هل الشاشة هتفضل مغمقة ولا الألوان هتنتظم؟ أحياناً ده بيفيد في تجاوز المشكلة دي مؤقتاً. خيار السطوع التكيفي (Adaptive Brightness): اقفله وجرب تظبط السطوع يدوي، لأن أحياناً الحساس بيعلق وبيخلي الشاشة تغمق بشكل مش طبيعي. إعدادات الرؤية: ادخل على (الضبط) > (الشاشة) > (وضعية الشاشة) وتأكد إنها على (Zivid) وجرب تقلل درجة حرارة الألوان قليلاً. تطبيق PWM: فيه تطبيقات على المتجر (مثل Screen Balance) بتساعد في ضبط توازن الألوان وممكن تخفي المشكلة دي لو كانت بسيطة وفي بدايتها.
لو استمرت المشكلة وبتظهر كتير، فده للأسف مؤشر إن الشاشة بدأت تضعف أو الفلاتة محتاجة صيانة، ويفضل فحصها في التوكيل للتأكد.
لكن قبل ما تقرر إنها صيانة، جرب الخطوات دي عشان نتأكد إن مفيش تضارب في السوفت وير:
خاصية Always On Display: جرب تشغلها وخليها "تعمل دائماً"، وشوف هل الشاشة هتفضل مغمقة ولا الألوان هتنتظم؟ أحياناً ده بيفيد في تجاوز المشكلة دي مؤقتاً. خيار السطوع التكيفي (Adaptive Brightness): اقفله وجرب تظبط السطوع يدوي، لأن أحياناً الحساس بيعلق وبيخلي الشاشة تغمق بشكل مش طبيعي. إعدادات الرؤية: ادخل على (الضبط) > (الشاشة) > (وضعية الشاشة) وتأكد إنها على (Zivid) وجرب تقلل درجة حرارة الألوان قليلاً. تطبيق PWM: فيه تطبيقات على المتجر (مثل Screen Balance) بتساعد في ضبط توازن الألوان وممكن تخفي المشكلة دي لو كانت بسيطة وفي بدايتها.
لو استمرت المشكلة وبتظهر كتير، فده للأسف مؤشر إن الشاشة بدأت تضعف أو الفلاتة محتاجة صيانة، ويفضل فحصها في التوكيل للتأكد.