Original topic:

مستشعر التقارب فى فئة ال A

(Topic created on: 04-03-2026 08:25 PM)
156 Views
RamyELGammal
Expert Level 3
Options
اخرى
مستشعر التقارب يا سادة 🤏🤏 فى فئة ال A هو ليس مستشعر حقيقى بمعنى انه ليس مستشعر هاردوير وانما مستشعر تخيلى يعنى بيشتغل معتمدآ على قراءات من السوفتوير فا ولا له وميض اسفل الشاشة ولا هو قطعة ليها وجود عشان حتى تتشاف بالعين او تتغير مثلآ .

راجعوا موقع سامسونج الرسمى لهاتف زى A36 او A56 وهتلقوه مستشعر تخيلى 😀😀 .

فى فئة الخمسات اخر هاتف نزل بالمستشعر ده فعلى كان ال ايه 50 ومن 51 اتفلب تخيلى
فئة السبعات 70 و 71 و 72 و 73 ثم تم ايقاف الانتاج كانوا بمستشعر فعلى غير كده مفيش .

لأ وكمان لو استفدت برجاء الضغط على😀 القبول كا حل عشان الدنيا كلها تستفاد ....
3 Comments
اخرى
هو المسشعر غالي اوي كده علشان معظم شركات التلفونات بتستبدله بسوفت وير ؟
RamyELGammal
Expert Level 3
اخرى
ما هو مش المستشعر فقط اللى تم الغاءة
هى سياسة توفير لتعظيم المكاسب وشملت اشياء كتير منها
المستشعر والسماعات السلكية الجراب السيلكون الشاحن فتحة ال 3.5 ملى جودة التصنيع نفسها قلت عن الاول كتير
RamyELGammal
Expert Level 3
اخرى
المستشعر التخيلى يعتمد على الكاميرا والجيروسكوب والتاتش سكرين ليستطيع تحديد تقارب الهاتف من الوجه اثناء المكالمات وليس له اى وميض مرئى اسفل الشاشة زى ما بتقول

الوميض ده ينطبق فقط على الهواتف اللى فيها مستشعر حقيقى