Original topic:

تطبيق كاميرا فيه اضافات لا يوفرها السوفت

(Topic created on: 04-01-2021 06:22 PM)
668 Views
Anonymous
Not applicable
Options
اخرى
لسه كنت منزل منشور عن الريفريش ريت بتاع الشاشه عشان لاقيت فروقات بين التليفونات اللي عندنا واللي في الهند مثلآ 
بحاول ابحث عن اضافات التليفون يدعمها والسوفتوير قافل عليها
بس في ناس مش مصدقه ان السكه دي بتجيب نتايج في اغلب الاحيان .

علي سبيل المثال تطبيق الكاميرا ده من علي متحر جوجل بلاي فيه حاجه اسمها 
Camera2 API 
دي بتخليك توصل لاعدادات اكتر السوفت مش ظاهرها زي مثلآ التحكم في صوت الشاتر اللي ناس كتير عايزه تقفله موجود زي برده ان ال ايه ٥٠ يقدر يصور فيديو 4K 
المفروض ان الاختيار ده موجود من داخل اعدادات الكاميرا نفسها يا تشغلها API يا تفعل 2API وطبعآ السوفتوير شايله برده

انا مش غاوي تصوبر بس حاسس ان الصور اتحسنت اخوتنا الغاويين هيحكموا اكتر مني في دي .

رابط الكاميرا

من داخل الاعدادات فعل من هنا camera2 API
وشوف ايه اللي هيزيد

image

Anonymous
Not applicable
اخرى
تسلم
Yosry1
Active Level 2
اخرى

اخيرآ صوت التصوير هيتقفل 🤝🤝

IME2020
Active Level 8
اخرى
بجد انا عاوز دي ضروري كنت لسه بدور عليها امبارح ههههههههههه
Anonymous
Not applicable
اخرى
اه تخيل طلع بيتقفل
جرب ال
4K
لو مكنش عندك
AhmedGabr
Active Level 5
اخرى
طب ايه طيب السياسة دي .. ليه يعني مبيفتحوهاش طالما موجودة هاردوير .. وهل دي سياسة سامسونج بس ولا كل الشركات.. حاجة تغيظ فعلا
Anonymous
Not applicable
اخرى
مش هقدر افيدك في حكاية الشركات التانيه دي لاني معرفش
هي فعلآ حاجه مستفزه وعايذين شرح منهم
Anonymous
Not applicable
اخرى
لو حضرتك قديم معانا هنا كنت هتشوف ناس اد ايه سألت عن موضوع صوت الشاتر ده وكانت الردود ان التليفون لا يدعم غلقه ولازم تعمل التليفون كله صامت وهو موجود ويمكن التحكم فيه
وليه يرده انا ما اصورش
4K
مدام التليفون يقدر !!!
انا اصلآ مش بصور الا في النادر
انا بثبت فكره
القرشى
Expert Level 1
اخرى
أنا ثبته منذ قليل وعملت مقارنه بينه وبين كاميرا الهاتف وكاميرا جوجل لقيت ترتيب جودة الصور الملتقطة فى إضاءة الغرفة على النحو التالى :
1_ كاميرا جوجل .
2_ كاميرا الهاتف .
3_ كاميرا التطبيق الذى نحن بصدده .
الخلاصة: تطبيق جوجل كاميرا أفضل تطبيق للتصوير دون منازع ودون الحاجة لأى وضع سواء المحترف أو غيره .
Anonymous
Not applicable
اخرى
اشكرك يا استاذنا
المنشور ده مكانش الهدف منه البحث عن تطبيق للتصوير اكتر من اثبات فكرة ان في حاجات التليفون بيدعمها ويقدر يعملها بس السوفتوير قافله علينا
في منشور قبل ده يا ريت تشوفه وتقولي رأيك عن نفس تليفوني ال ايه ٥٠ في الهند وفيه تحكم في الريفريش ربت للشاشه واحنا معنداش
القرشى
Expert Level 1
اخرى
المعنى فى بطن الشاعر لولا أن تطبيق جوجل كاميرا استغل هذه النقطة التى نحن بصددها الآن وهى استغلال الإمكانيات الموجودة فى السوفت وير والتى لم تسغلها الشركة فى تطبيق الهاتف لما أخرج نتائج بهذه الروعة فيجب على الشركة أن تعمل جاهدة على تطوير تطبيق الهاتف لإسغلال هذه الإمكانيات .