Original topic:

اندرويد 13

(Topic created on: 08-28-2022 01:07 AM)
63 Views
Anonymous
Not applicable
Options
اخرى
الشرح ده او الوصف ده من افضل ما وجدت عن اندرويد 13 وابرز او اهم التغييرات المنتظرة بنائآ عن احدث نسخة نزلت من جوجل للبيكسل منتصف اغسطس الجارى .

واضح انه هيكون فقير شويه في الاضافات و ابرزهم بالنسبة ليا 

هو الاضافة الجديدة انك تختار لغة مختلفة لتطبيق معين او اكثر تكون مختلفة عن لغة الهاتف كا كل دي مفيده .

ممكن تشير صورة مثلآ من غير ما التطبيق اللي بتشير منه ما ياخد صلاحية الوصول لمساحة التخذين كلها فقط الملف اللي هيتشير .

التطبيقات اللي بتاخد صلاحية الوصول لمساحة التخذين اصبحت محدده اكتر بمعني انه اصبح اذن وصول للصور فقط ، اذن وصول للفيديوهات فقط ، اذن وصول للملفات صوتيه فقط وده برده مفيد زي مثلآ للتطبيقات اللي بتشغل الاغاني .

بالاضافة الي تعديلات في الفولدر ثيم ساعة القفل تغيير في شكل قارئ الباركود وبوستر للصوت عبر البلوتوث .

طبعآ ده وصف للنسخة الخام لسه سامسونج هاتحط اللمسه بتاعتها برده في الواجهة .

فاكرين اني كنت من المعترضين علي الرام بلس وبدون الدخول في اسباب فنيه او ان الرام بلس اكتر توافقآ مع انظمة الويندوز ومش اللينكس وبالتالي الاندرويد واني من بدرى بحاول اخلص منه وكنت ناشر طريقة في يونيو الماضي لجعل قيمته صفر بأستخدام ال setedit لان مكانش ممكن غلقه غير بالطريقه دي بس من متغيرات اندرويد 13 لواحهة سامسونج وده ظهر في البيتا اصبح ممكن يتقفل تمامآ وده معناه ان سامسونح اصبحت مقتنعه ان جوجل حاشراه عافيه في الاندرويد ودي مصلحه😀 .

image

مصدر غلق الرام بلس

مصدر اهم الاضافات اندرويد 13 

Anonymous
Not applicable
اخرى
عفوآ 😘
IsmailSalah
Expert Level 4
اخرى
عاااش ياكبير الله ينور ❤️
Anonymous
Not applicable
اخرى
وعليك يا اسماعيل باشا 😘
Mohamd-Waheed
Active Level 7
اخرى
بوست جميل ومعلومات مفيدة يا رامي باشا ،
يعني أخلي الرام بلس دي على أقل حاجة ؟
ده أنا كنت عاملها على ٨ جيجا 😅🤦‍♂️Screenshot_20220901-093059_Device care.jpg
Anonymous
Not applicable
اخرى
ده بس من ذوقك يا استاذ محمد
ده انت ما شاء الله ١٦ جيحا رام يعني مش محتاجه من الاساس 😀
اقل حاجه عندك ال ٢ جيحا الاحسن تستخدم ال
Setedit
مثلآ وتخليه صفر
وده احسن للهاتف نفسه
الرام بلس اولآ لتطبيقات معينه فقط اللي هي تطبيقات مش محتاجه رام كتير او سريع زي كاليندر كونتاكت الة حاسبه وما شابه
وبيشتغل بأسلوب انه يقعد يضغط ويفك ويضغط ويفك مع كل استخدام ليهم
ضحك علي الدقون يعني وتتقيل الهاتف واستهلاك علي الفاضي 😀
Mohamd-Waheed
Active Level 7
اخرى
تسلم جدا يا أستاذ رامي على ردك وذوقك 🌹
وشرحك المفيد ما شاء الله عليك
اخرى
ايه فايدة اغلاق الرام بلس
0 Likes
Anonymous
Not applicable
اخرى
كثير من المتخصصين في المجال يرون انه نظام لا يتفق مع اللينكس و بالتالي مع الاندرويد وانه اكتر ملائمة لانظمة الويندوز
ويرون انه يسبب فقد عالي من البطارية
زائد هلك عالي للرام الاصلي للهاتف لان ألية عمله هي ضغط وفك وضغط وفك لتوفير مساحات علي الرام
زائد لاج في الاداء

في ظل كل السلبيات دي والرام الاصلي اكتر من نصه لسه فاضي يبقي قلته افضل طبعآ
الهواتف اللي الرام فيها اصلآ قليل عندهم سبب منطقي لتحمل السلبيات نظير توفير مساحة علي الرام
لكن كل اللي الرام بتاعه من ٦ وانت طالع ليه يتحمل السلبيات وده اللي سامسونح عالجته في اندرويد ١٣ بالسماح بغلقه تمامآ
Kareem4090Ti
Active Level 5
اخرى
جزاك الله خير انا اري انو لا فائدة للرام بلس
Anonymous
Not applicable
اخرى
بالفعل
حاليآ تقدر تخليه صفر
ومع اندرويد ١٣ بيتقفل