Original topic:

❤❤❤🤲🏻🤲🏻

(Topic created on: 07-19-2020 07:05 PM)
54 Views
mony2428
Active Level 3
Options
إرشادات المجتمع
يعني إيه "ويمنعون الماعون"؟ •يعني زوج عايز يكرم زوجته وأولاده فأهله يقول له لأ كفاية عليها كدا مش لازم تصرف دة كله هي مصاريفها غير مصاريفنا فالزوج يبخل علي أولاده ويقلل مصاريفهم • يعني حد ناوي يُخرج صدقة لوجه الله فتقوله بدون بينة: أنا مش مستريح للناس دي، فيشك فيهم ويغير رأيه. • يعني واحد جايله زيادة في مرتبه، فنقف له فيها وكله بقدر الله طبعًا. • يعني زوجة نفسها تجيب هدية لزوجها، ولما تستشير صديقتها ترد تقولها: مالك مرمية عليه قوي كدا ليه، فتخليها ما تجيبلوش حاجة وتتغير معاه! • يعني أب عايز يشتري لبنته عربية علشان يصونها من أذى الطريق، فزوجته تقوله الولد أولى. • يعني اثنين اخوات في الله بيسعوا في الخير والبر، فنحذر أحدهم من ان الآخر بيغير منه وبيحسده. • يعني ناس بيعاملوا خادمتهم كويس، وييجي ضيف يشككهم فيها ويقلّبهم عليها بدون دليل، فيعاملوها معاملة سيئة وينهروها بعدما كانوا طيبين معاها. • يعني واحد ناوي يتقدم لواحدة فاللي حواليهم ينزغوا بينهم بالنميمة حسدًا. • يعني عمل خير هيبدأ، فنعمل نفسنا ناصحين وخبرة وبنوعي الناس علشان مصلحتهم، فيتوقف عمل الخير أو يمشي أعرج، أو يمشي بفريق عمل كارهين بعضهم. يعني إيه "ويمنعون الماعون"؟ • يعني أرحام مقطعة • وخير مبتور • وفساد ذات البين • وبناء لا يكتمل يعني إيه "ويمنعون الماعون"؟ يعني ربنا يهيأ لنا أسباب الخير واحنا اللي نسعى في منعه من أجل الهوى. فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ - الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ - الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ ... #ويمنعون_الماعون حذار، فقد توعّد الله من يفعل ذلك بالويل (جهنم) مع إنه قد يكون بيصلي الصلوات الخمس فيما يبدو للناس. #أمسك_لسانك 💜🌸 يارب لا تجعلنا منهم يارب اهدينا وعافينا وابعد عنا شرور الناس وشرور أنفسنا 
1 Comment
sherkawy1979
Expert Level 5
إرشادات المجتمع
اللهم آمين