Original topic:

Exynos ولا Snapdragon

(Topic created on: 11-30-2020 01:47 PM)
63 Views
Artist8
Active Level 10
Options
إرشادات المجتمع
دايما الناس بتخاف لما يعرف إن الموبايل الى هو عاوز يشتريه Exynos مش Snapdragon ... طب هو حد عارف إيه الفرق بينهم أساسا ؟
فى الوقت الحالى ، Snapdragon أفضل من ال Exynos فى حاجتين مهمين ، واحدة فيهم أهم من التانية بالنسبة لعدد أكبر من الناس ، درجة الحرارة ... Snapdragon بيسخن بدرجة أقل من Exynos و إستهلاكه البطارية ممكن يكون أفضل شوية ، لكن أشك إن الفرق ده يبقى كبير لدرجة إن الناس تفضل ال Snapdragon مخصوص عشان النقطة دى ، الحاجة التانية إن Snapdragon حاليا أسرع من Exynos ف. الجرافيكس، يعنى لو حد غاوى ألعاب هتفرق معاه ، الموبايل هيبقى أسرع ، و درجة حرارته أقل لو Snapdragon مش Exynos 
بس فى معلومة ممكن بعض الناس متعرفهاش ، تعرفو إن Galaxy S2 فى وقته كان واحد من أسرع الأجهزة و كان شغال ب Exynos ، و الS4 كان نازل Exynos و Snapdragon و الاتنين كان أدائهم واحد تقريبا، ، S8 كان نازل Exynos و Snapdragon و نسخة Exynos كانت أسرع. كان S6 Exynos و كان سريع جدا برده و نفس الكلام ينطبق عى الS7 الى كان أسرع من iPhone 6s ، و بفرق كبير فى ال Multi core test يعنى إختبار أداء عدة أنوية فى نفس الوقت ، علما بأن Apple ف. الوقت الحالى و من سنتين تلاتة دلوقت بتصنع أفضل و أسرع معالجات لل iPhone و بفرق كبير عن المنافسين ، و مؤخرا قدمت الM1 و إلى يعتبر أقوى معالج موجود فى الوقت الحالى على كمبيوتر شخصي ، و برده بفرق كبير فى الأداء عن أى معالج متاح حاليا ..
الشركات دى " حبة فوق و حبة تحت " و كل فترة بيكون فى واحدة منهم متفوقة شوية عن الباقى ....
الخلاصة... ... إذا كنت غاوى Games من الى بتحتاج معالج جرافيكس قوى ، فى الفترة الى إحنا فيها دى هتلاقى غالبا Snapdrahon أفضل ، هيبقى أسرع شوية معاك و درجة حرارته أقل ، أما إذا كنت بتستخدم التليفون فى التصفح و الفيسبوك و الشات و لو بتلعب فهتلعب Angry birds ولا Candy crush لو لسه فى حد بيلعب الحاجات دى 😁 فمش هتفرق هو Snapdragon ولا Exynos الاتنين هيدوك نفس الأداء ...
9 Comments
shadysh
Active Level 5
إرشادات المجتمع
ولو بتحب التصوير وبرنامج جوجل كاميرا سناب دراجون علشان مش كل اصدارات اكسنوس بتدعم جوجل كاميرا حتى لو كان الموبايل حديث
Artist8
Active Level 10
إرشادات المجتمع
تمام ... دى معلومة معرفهاش 😁
Anonymous
Not applicable
إرشادات المجتمع
بالفعل الغالبية العظمه من المستخدين مش هيفرق معاهم كتير لو معالج ده او ده
وعامتآ اخر اصدار من اجزينوس ٩٩٠ نزل بتكنلوجيا ٧ nm
ودي هتعدل شوية من موضوع استهلاك الطاقة
سامسونج شركة من ٣ بتصنع المعالجات بتاعتها ولما تستعين كشركة مصنعة للمعالجات بمعالج من شركة تانية وتنزل ببه في الصين وامريكا هو ده اللي عامل لخبطه عند الناس
Artist8
Active Level 10
إرشادات المجتمع
على حد علمى إن سامسونج كانت بتصنع المعالجات لapple iPhone فى وقت من الأوقات ، مش متأكد بصراحة
بس عموما سامسونج كمان بتصنع شرائح الذاكرة و من الشركات الى لها سمعة كويسة فى المجال ده
Anonymous
Not applicable
إرشادات المجتمع
فعلآ سامسونج بتصنع لنفسها كل اجزاء التليفون لما فيها المستشعرات وعدسات الكاميرات
وسوفتوير سامسونج هو رقم واحد وعلي سبيل المثال البنتاجون بجلالة قدره بيستخدم نوكس بتاع سامسونج في التشفير مع انهم عندهم الابل بتاعهم
انا شايف ان اكبر براندين هما سامسونج وابل
Artist8
Active Level 10
إرشادات المجتمع
و الله أنا عاوز أقولك إن Apple الميزة عندهم إنهم مركزين فى حاجات معينة ، و ده سبب من أسباب تفوقهم ، بس مشكلتهم إنهم بيعتمدو على إن أجهزتهم مربوطة ببعض ، و مش هيحس بالكلام ده إلا الى عنده أجهزة مختلفة من Apple, ، وأعرف إن من الأسباب الرئيسية لنجاح iPhone فى أمريكا هو إن الناس بتستخدم imessage فى الشات
أنا شخصيا كنت هجيب iphone و فضلت سامسونج عليه ..
Anonymous
Not applicable
إرشادات المجتمع
ابل شاطرين في التسويق وده اللي محققلهم نسبة المبيعات دي
اقتصاد قوي سامحلهم بحجم دعاية وتسويق غير طبيعي
لاحظ كده حضرتك تقريبآ جميع الافلام والمسلسلات علي مستوي العالم كل التليفونات او اللابات اللي بتطلع ابل
قبل اي مهرجان او حدث فني كبير نلاقي كل النجوم وبالذات اللي هيتكرموا شايلين ابل
كل دي هدايه كنوع من الدعايه الناجحه
صياعه امريكاني 😄
Artist8
Active Level 10
إرشادات المجتمع
ده حقيقى فعلا 😁
Artist8
Active Level 10
إرشادات المجتمع
هى apple قوية أنا مش بقلل منها خالص
بس زى ما حضرتك بتقول كده الدعاية عندهم قوية جدا ..