Original topic:

الغلطة الصامتة ليه شبكة 5G عندك ممكن تدمر البطارية وتضعف الأداء وأنت مش حاسس

(Topic created on: 05-08-2026 10:10 PM)
108 Views
النجم_الثاقب
Expert Level 3
Options
إرشادات المجتمع

يا جماعة في "غلطة قاتلة" أغلبنا بيقع فيها وهو فاكر إنه بيستفيد من سرعة الموبايل، خصوصاً في أجهزة الفئة المتوسطة والـ A series اللي فيها مودم 5G.

المشكلة هي: ترك وضع الشبكة على (5G/LTE/3G/2G Automatic) في أماكن تغطيتها ضعيفة.

ليه دي غلطة قاتلة؟

الموبايل بيفضل في حالة "بحث مستمر" (Cellular Searching) بترددات عالية جداً عشان يلقط إشارة 5G حتى لو ضعيفة. ده بيعمل الآتي:

  1. استنزاف مرعب للبطارية: المودم بيبذل طاقة مضاعفة 3 مرات عن وضع الـ 4G العادي.
  2. سخونة "تحت الجلد": الجهاز بيسخن من منطقة الكاميرا والـ SoC، وده بيقلل عمر البطارية الافتراضي (Battery Health) بسرعة جداً.
  3. تذبذب الـ Ping: لو بتلعب ألعاب أونلاين، التنقل التلقائي بين الـ 5G والـ 4G هيخلي الـ Lag عندك يرتفع فجأة.

الحل اللي مبيخطرش على بال حد:

لو أنت في منطقة الـ 5G فيها مش "Full Signal"، ادخل حالاً على:

(الضبط > الاتصالات > شبكات الهواتف المحمولة > نمط الشبكة) واختار LTE/3G/2G.

النتيجة؟

هتلاحظ استقرار رهيب في حرارة الجهاز، وتوفير في البطارية ممكن يوصل لـ 15% زيادة في يومك، والأداء هيبقى أسلس لأن البروسيسور مش مشغول بالبحث عن أبراج بعيدة!

حد فيكم جرب يقفل الـ 5G ولاحظ فرق؟ شاركونا في التعليقات.

1 Comment
SamsungModerator4
Moderator
Moderator
Options

مساء الخير يا فندم مع حضرتك اية من سامسونج مصر
بنشكرك جدا على طرح سؤالك وبنتمنى لحضرتك يوم سعيد
برجاء توضيح استفسارك بشكل أكبر للتمكن من كامل الدعم و المساعددة
ولو عند حضرتك أى استفسار أخر
موجودين تحت أمر حضرتك وفى خدمتك فى أى وقت
شكرا لحضرتك ولوقتك

0 Likes